Toen in september 2001 in mijn wijk ADSL beschikbaar kwam, was ik één van de eersten die er over kon beschikken, want mijn aanvraag daartoe dateerde al van bijna een jaar eerder.... Wat een openbaring was dat vergeleken met het jarenlange inbellen. Een downloadsnelheid van 512 kilobit per seconde en wat was je er wijs mee.
Wat mij in de loop der jaren steeds minder plezierde was het abonnementstarief voor de inmiddels naar 2200 kilobit opgewaardeerde lijn. Per 1 april van dit jaar zou ik bij HCCnet 53 euro per maand gaan betalen en dat is toch een hoop geld.
In februari van dit jaar kwam HCCnet echter met een nieuwe abonnementsvorm, Pro 2 genaamd. Dezelfde specificaties als het gewone abonnement, maar dan voor slechts 29,95 per maand. De truc zit 'm in de wijziging van netwerkprovider: van KPN naar BBned in dit geval. Vergelijk het maar met telefoneren via Tele 2 of zo: de administratieve afhandeling gaat niet meer via KPN, hoewel laatstgenoemde nog wel eigenaar en beheerder van de lijn is.
Op de site van HCCnet een aanvraag gedaan voor een Pro 2 lijn en daarbij in m'n enthousiasme één cruciaal iets over het hoofd gezien, namelijk de vraag of je een analoge of digitale (ISDN) telefoonlijn hebt. Ik beantwoordde die vraag niet en daardoor werd de vraag met "analoog" beantwoord, want daar stond standaard al een vinkje in, zo heb ik later kunnen reconstrueren..... Voor de goede orde: ik heb dus een ISDN-lijn.
Toen ik even later een bevestigingsmail van mijn voorgenomen "migratie" kreeg, ontdekte ik mijn fout en belde met HCCnet. Een aardige jongedame verzekerde mij dat het wel goed zou komen, ondanks het foutief ingevulde lijntype. KPN zou als netwerkbeheerder de aanvraag voor ADSL op analoge lijn afwijzen omdat dat technisch niet uitvoerbaar zou zijn. De aanvraag zou dan bij HCCnet terugkomen en door hen dan opnieuw ingediend worden voor ADSL op een ISDN-lijn. "Maakt u zich geen zorgen, meneer" hoor ik haar nog zeggen....
Ik was er niet echt gerust op, want ik weet hoe hardnekkig geautomatiseerde processen kunnen zijn, maar de HCC-jongeman een dag later vertelde precies hetzelfde verhaal....
Op 17 maart hadden we 's morgens geen internet en geen telefonie meer in huis. Opbellen naar ons telefoonnummer leverde een informatietoon op, alsof we niet betaald hadden.... Ik vermoedde wel dat men in de telefooncentrale in Huizen met de migratie van het ADSL-gebeuren bezig was, maar vond het vreemd dat het spraak-gebeuren er dan ook uit lag. Ik belde de KPN-storingsdienst en moest het grammofoonplaatje afdraaien zoals ik dat al zo vaak voor anderen bij KPN Telecom had gedaan: "Ja mevrouw, het lampje van de NT1 brandt" ...... "Ja mevrouw, ik heb de stekker van de Quattrovox (die ik niet eens heb) er al een keer uitgehaald en er weer ingedaan" en "maakt u alstublieft een storingsmelding aan, want de fout zit toch echt bij jullie" ...... De afdeling planning van KPN vertelde me later dat er de volgende ochtend een monteur zou komen (om te kijken of ik echt wel alle stekkers er een keer uitgetrokken had of zo.....).
's Avonds kreeg ik plotseling een heel naar voorgevoel..... "Het zal toch niet?", zo spookte het door mijn hoofd en omdat ik hier "toevallig" nog een analoog ADSL-modem op voorraad had, was de conclusie gauw getrokken..... Men had mij voor wat betreft het ADSL-gebeuren op de analoge sektie in de centrale aangesloten! DUS TOCH!!!! HET GING DUS TOCH FOUT, ONDANKS MIJN TELEFOONTJES NAAR HCCNET!!!! Die analoge aansluiting verklaarde meteen waarom ik ook niet meer kon telefoneren, want een ISDN-lijn gaat bij de minste of geringste ongerechtigheid onderuit..... Lichtpuntje: ik kon die avond wel internetten(!)
De volgende morgen kwam de monteur niet, maar belde deze heel triomfantelijk vanuit de centrale naar ons huis. "Ze hebben gisteren uw ADSL verkeerd aangesloten en dus kon u niet bellen en gebeld worden" zei de man. "Maar ik heb het hersteld hoor... u kunt weer bellen en de ADSL-aanvraag heb ik als onuitvoerbaar terug gerapporteerd aan de provider. Dan is het nu dus even afwachten wanneer de provider weer opdracht geeft om u aan te sluiten op het digitale gedeelte in de centrale", zei de man en hij ging over tot de orde van de dag.....
Aanvankelijk was ik nog vol goede moed dat met 1 of 2 dagen de boel opnieuw in de centrale aangesloten zou worden, maar nu we reeds 10 dagen en heel veel telefoontjes met HCCnet verder zijn, kan ik u vertellen dat ik nog steeds geen ADSL-signaal heb hier..... Netwerkprovider BBNed voelt zich niet verantwoordelijk voor de foutieve aansluiting en zegt dat ik bij de "volgende aansluitronde" weer aan de beurt ben. Op de vraag wanneer dat dan is, doet men wat onduidelijk... ik heb al termijnen gehoord van 2, 3 en zelfs 4 weken! En wie garandeert mij dat het dan niet wèèr fout gaat? De Wet van Murphy was toch al van kracht geworden, dus ik ga nergens meer van uit.....
"Stap gewoon over naar een andere ADSL-provider" zei iemand me.... Ik heb echter al te vaak in telecomland meegemaakt dat dit geen garantie tot succes is. Je zult dan zien dat BBned de aanvraag niet tijdig laat vervallen, waarop de nieuwe provider dan na enkele weken zal melden dat de aanvraag niet mogelijk is omdat de lijn reeds door een ander geclaimd wordt, van dat soort dingen....
En ineens had ik het: verrek maar met je ADSL, ik meld me gewoon aan bij Casema kabelinternet! En zo kon het gebeuren, beste lezer, dat Ronnyboy per 6 april aanstaande internet via de kabel gaat betrekken! "ADSL-adept van het eerste uur heult met vijand" zullen de kranten volgende week gaan koppen..... Nee sorry hoor, maar Casema is de enige die mij kan garanderen dat ik vanaf 6 april weer kan internetten en ik moet toch wat? Daar komt bij dat de "kabelaars" de laatste jaren onder grote druk van de concurrentie een heel aardig produkt leveren en in combinatie met een half jaar een flinke korting op het abonnement, gratis modem en geen aansluitkosten heb ik er nu al een goed gevoel bij..... Een twee megabit-lijn voor 19,95 de eerste 6 maanden en daarna 32,95 vind ik niet slecht. Grote voordeel voor mij is dat ik de ADSL-ellende op mijn lijn lekker kan laten uitzieken en over een jaar een aantrekkelijke overstap kan maken met nòg hogere snelheden tegen een nòg lager tarief, denk ik.....
Voor degenen onder u die zoch zorgen maken over mijn eventuele internet-afkickverschijnselen: ik heb "op slinkse wijze" nu tijdelijk toch weer breedband-internet in huis.... Hoe? Dat vertel ik in een volgend stukje.....
Ik wil nog één ding kwijt en dat met name aan de programmeur bij HCCnet die verantwoordelijk is voor het bouwen van web-pagina's.... Als het over het hoofd zien van een essentiële vraag in een webformulier zo'n fatale impact kan hebben, waarom maak je er dan niet een verplicht-in-te-vullen vraag van? Op die manier had ik heel bewust een keuze moeten maken tussen analoog en ISDN en had ik waarschijnlijk dit hele stuk niet hoeven schrijven..... Dank voor uw aandacht!
3 opmerkingen:
Ha Ron, wat een ellende heb je meegemaakt!
Fijne paasdagen gewenst !
Groetje van Margreet.
Toch wel lullig dat nu net jou dit moet overkomen....
Jij als Hcc-diehard....
Gelukkig maar dat je een noodverbandje hebt kunnen leggen. Ik heb nog even gekeken op www.zwaannet.nl,
maar ik kon de tarieven niet ontdekken.. :D :D :D
Ben benieuwd wie als 1e met een voor jou acceptabele aansluiting komt.......
vr.groet,
Eduardo
Via Zwaannet werkt het perfect, dit is echt een aanradertje, het wordt tijd dat ze eens wat meer reclame gaan maken die "jongens" en dit allemaal via een "zwevende" netverbinding
Een reactie posten
Kies bij Identiteit de optie naam/URL.
Vul daar alleen je naam in, dat is genoeg.
Als dit je allemaal te ingewikkeld is,
kun je ook hier klikken voor een eenvoudige methode.