De dochter van collega Monique had anderhalf jaar geleden een notebook gekocht bij onze vrienden van Scheer en Foppen in Huizen. Of ik er even naar wilde kijken vroeg ze, want hij viel steeds uit en Windows wilde soms niet starten.
Thuis het apparaat op de pijnbank gelegd en de conclusie was snel getrokken: de laptop werd veel te heet waardoor de thermische beveiliging in werking trad. Ook werd de harde schijf af en toe niet herkend, waardoor het systeem niet kon starten. Uit het ventilatierooster van de processor kwam een stroom hete lucht waarmee je de verf van de kozijnen kon branden, ongelooflijk
Ga er maar mee terug naar Scheer en Foppum zei ik. Ik mag dat bedrijf altijd graag gekscherend zo noemen.
De twee meest klassieke fouten kreeg zij daar natuurlijk te horen: je moet bij Packard Bell zijn en ik geef je weinig kans want de garantie is verlopen. Fout omdat a) zij destijds een koopovereenkomst heeft gesloten met S&F en niet met PB en b) als je 900 euro voor een notebook uitgeeft, dan mag je daar ingevolge de Wet Koop en Garantie zeker 6 tot 8 jaar plezier van hebben. Als zon ding na anderhalf jaar fatale defecten vertoont, dan is er sprake van een ondeugdelijk produkt en heeft de verkoper een wanprestatie geleverd!
Doel was een weer goed functionerende laptop en derhalve koos de collega ervoor om zich direct te wenden tot Packard Bell. In een door mij gesouffleerde brief, doorspekt met technische details en jurisprudentie, werd Packard Bell vriendelijk doch heel erg dringend gemaand met een acceptabele oplossing te komen.
En ziedaar, het wonder geschiedde: waar de telefonische PB-helpdesk niets van garantie en/of service wilde weten, deed de brief bewerkstelligen waartoe PB wettelijk verplicht was. De laptop werd door een koerier van huis opgehaald en een week later weer teruggebracht. Het begeleidende reparatierapport meldde dat het moederbord en de harde schijf vervangen waren! En dat alles geheel op kosten van PB! Als ze het zelf had moeten betalen zou ze een eurootje of 600 kwijt zijn geweest schat ik zo .
Hulde in dit geval voor Packard Bell en het bewijst maar weer eens dat je je niet zomaar moet laten afpoeieren door dozenschuivers die je het liefst gewoon een nieuw apparaat aansmeren.
Binnenkort moet ik zelf trouwens even met Canon Nederland in de clinch over een camera die na 2 jaar de geest heeft gegeven. Ik houd u op de hoogte!
2 opmerkingen:
Hee Ronnie,
Inderdaad netjes van PB en een voorbeeld hoe het hoort.
Nog even over de ook op mij niet sympathiek overkomende firma S & F:
Een tijdje terug was ik bij ze binnen toen er een verkoper op me af kwam met een totaal kaal geschoren hoofd, waarop ik opmerkte:
"Dit is nu duidelijk, maaar wie is nu Foppen ?"
Helaas kon de verkoper mijn opmerking niet erg waarderen.....;-(
Hoi Ron,
Bij Canon helpt het als de leverancier waar je de camera hebt gekocht je steunt. Mijn baas wer op die manier ook na de garantietijd door Canon prima geholpen.
Ik werd door Canon met een printer van 53 weken behoorlijk afgepoeierd. Ze boden 25,-- korting op een nieuwe printer aan.
Ik hoop dat je meer geluk hebt. Zo'n procedure (garantie dient minimaal 2 jaar bedragen) om je gelijk te halen, kan lang duren.
Een reactie posten
Kies bij Identiteit de optie naam/URL.
Vul daar alleen je naam in, dat is genoeg.
Als dit je allemaal te ingewikkeld is,
kun je ook hier klikken voor een eenvoudige methode.