maandag 11 september 2006

telecom-schorem

Ik ben boos! Waarom? Wij hadden dit jaar voor onze 15-jarige zoon een prepaid GSM toestelletje gekocht bij Tele2. Lekker makkelijk: een Nokiaatje 1100 en een tientje beltegoed voor een leuk bedrag. Zoonlief maakt nauwelijks gebruik van een mobieltje, maar toen we op vakantie gingen naar Spanje en hij ’s avonds de hort op ging, was het verrekte makkelijk dat hij dat ding in zijn zak had, zodat we hem konden vertellen dat ie om 01.00 uur thuis moest komen bijvoorbeeld.

Met tien euro beltegoed gingen we dus van huis en in Spanje hadden we daar best veel plezier van, want we belden er een paar keer mee naar Nederland en we stuurden een behoorlijk aantal sms’jes naar familie en vrienden. Dit alles met de gedachte: als het tientje beltegoed op is, dan merken we dat vanzelf doordat we geen verbinding meer kunnen krijgen.

Het leek erop alsof Tele2 hele kleine prijzen hanteerde, want na 3 weken leek het beltegoed nog niet op te zijn. Totdat…. ik in Nederland op de website van Tele2 las dat buitenlands verkeer niet per prepaid betaald kan worden. Dat wordt per automatische incasso gewoon van je rekening gehaald! Nou, dat is dan een hele nieuwe benadering van het begrip “prepaid” zeg! Je neemt een prepaid GSM omdat je niet voor verrassingen wilt komen te staan, lijkt mij…. Zo met de gedachte van: als ’t op is, is ’t op en dan doet ie ’t niet meer. Dat lijkt mij de enig juiste benadering van het begrip “prepaid”….. Bij Tele2 werkt dat dus anders en ik heb het ernstige vermoeden dat ze de verrekening vanuit het buitenland technisch en/of administratief niet rond kunnen krijgen! Vandaar dat deze jongen het automatisch geïncasseerde bedrag van € 40,86 (!) via de Postbank heeft terug laten boeken en ze met bovenstaande feiten wil confronteren op het moment dat ze over de stornering beginnen te miepen…. We gaan het meemaken….

Ik zie trouwens op de afrekening nog iets vermeldenswaardig over een gesprekje wat we met het thuisfront voerden op de terugweg, op de Camping Municipal in Macon, ter hoogte van Lyon…..

Een gesprekje van 4 minuten en 3 seconden naar Nederland via France Telecom in de advonduren kost maar liefst € 5,27. Bijna twaalf gulden durft dat telecom-schorem daarvoor te rekenen! Want weet je wat ’t is mensen? Die toenmalige investering in hard- en software hebben de grote telecomproviders er inmiddels wel uit hoor…. Het is nu slechts een kwestie van volop zakken vullen!

3 opmerkingen:

Toon zei

Het is vreemd dat je bank/giro rekening misbruikt wordt voor het afschrijven van een automatische incasso waar je geen toestemming voor hebt gegeven. B.V. als ik medianet machtig (niet doen) om een abonnement op b.v Libelle te inkasseren, is het volgens mij niet zonder meer toegestaan om zonder toestemming een ander blad te inkaseren. Dus als je Tele2 toestemming geeft voor incasso van e.o.a. dienst, mogen ze volgens mij alleen voor die dienst aftikken. Verwonderlijk dat zulke praktijken gebeuren is het volgens mij niet, dat irritante springertje uit hun tv comerciaal is niet voor niets zo vrolijk, en dat komt niet omdat hij de favoriette schoonzoon verkiezing gewonnen heeft, want dat heb ik.
Succes in de strijd! (wie had trouwens die flesjes Hertog staan?)

Ron zei

Ha Toon! Ik heb destijds een machtiging afgegeven om on-line te kunnen opwaarderen. Dus je belt, je zet er weer een tientje op en dat bedrag wordt dan van je rekening geschreven. Dat leek mij wel makkelijk, maar Tele2 houdt dus ook de buitenlandse gesprekken daarop in. Tja, weet niet meer of dat er toen ook bij stond. Maar goed, het geincasseerde bedrag heb ik terug laten boeken. Kijken hoe lang het duurt voordat ze reageren....

Overigens was het Margreeet die nog vier flesjes had liggen....

Eduardo zei

Hee Ronnie,

Dat ze niet via de prepaid-formule kunnen afboeken in het buiteland is B*ll-shit.
Vanwege mijn minimale belactiviteit heb ik alweer een paar jaar een prepaid-simmetje.
In mijn geval van Hema via het KPN-netwerk. Ieder gesprek of SMS in het buitenland wordt netjes van mijn beltegoed afgeboekt, dus dat werkt wel degelijk.
In combinatie met jullie ervaring in het voorjaar in Griekenland begint dat TELE-2 wel een hele klantontvriendelijke provider te worden.....
Het is niet voor niets dat zelfs de Europese commissie de providers de wacht hebben aangezegd t.a.v. de internationale beltarieven.....

Een reactie posten

Kies bij Identiteit de optie naam/URL.
Vul daar alleen je naam in, dat is genoeg.
Als dit je allemaal te ingewikkeld is,
kun je ook hier klikken voor een eenvoudige methode.