Geachte ombudsman,
In uw artikel over de Larense mevrouw Muller-Grin spreekt u over opt-out als mevrouw toch maar niet met Pretium Telecom in zee wil gaan en het contract ongedaan wil maken.
De term opt-out is in dit verband niet goed gekozen, want hiermee bedoelt men bijvoorbeeld dat je ongevraagd iets krijgt toegezonden en alleen als je aangeeft dat je het NIET meer wilt ontvangen, dan word je (hopelijk) uit de lijst gehaald; spam is hier een goed voorbeeld van. Tegenhanger van opt-out is opt-in: je moet zelf aangeven dat je iets wilt en anders gebeurt het niet.
De discussie leefde destijds ook met betrekking tot het donor-codicil. Een deel van de natie zei iedereen is donor tenzij hij aangeeft dat niet te willen (opt-out) en een ander deel zei: je moet je aanmelden om donor te worden (opt-in).
Dat mevrouw Muller-Grin een aantal dagen de tijd heeft om het contract te annuleren noemt men gewoon de afkoelingsperiode. Overigens zijn dit geen vijf werkdagen, zoals u schrijft, maar zeven werkdagen.
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Opt-out_systeem en http://www.beslist.nl/info/beslistinformatiefvoorconsumenten.html
Met vriendelijke groet,
Ron ..... (kritisch lezer)
1 opmerking:
In mijn hoofd zitten ook die vijf werkdagen gebakken. Weer iets geleerd.
Goed stukje , Ron.
Een reactie posten
Kies bij Identiteit de optie naam/URL.
Vul daar alleen je naam in, dat is genoeg.
Als dit je allemaal te ingewikkeld is,
kun je ook hier klikken voor een eenvoudige methode.