Zo mensen, even een tijdje druk geweest. Na het debacle van het verloren EK moet ik nog even wat consumentenzaken met u doornemen. Over benzine en krentenbollen en water. Laat ik met dat laatste beginnen. Vanavond even tanken bij de Esso ter hoogte van Nijhof in Baarn. Een kleine 150 gulden voor ruim veertig liter benzine, maar goed, ik zou het niet meer over de gulden hebben. Bij de kassa een grote stapel met sixpacks Spa Blauw, een halve liter per flesje. 'Superaanbieding' stond er bij. Nou, wat denk je dan dat dat kosten moet, zes halve liters Spa Blauw? Twee euro? Drie euro misschien? Nee hoor, men vraagt er zonder te lachen 4,85 euro voor! Bijna 5 euro voor drie liter water mensen! Natuurlijk kost de handzame verpakking (hoezo milieubelasting) ook wel wat, maar we betalen in dit land dus gewoon 11 gulden (sorry) voor 6 flesjes water. Zo'n zelfde set van 6 flesjes water kost bij C1000 (eigen merk) 1,49 euro. Ook veel geld natuurlijk, maar akkoord, gemak dient de mens en soms is het verrekte handig om zo'n flesje bij je te steken. Wat ik wel weet is dat het de jongens van Spa helemaal naar het hoofd is gestegen met die prijzen.
De ergste dooddoener is wel de opmerking 'ach joh, dan koop je het toch niet'. Ik las laatst dat het zo niet werkt. Fabrikanten en ondernemers die hun prijzen exorbitant opdrijven, zijn verantwoordelijk voor de opwaartse prijsspiraal! Er zullen namelijk altijd yuppen zijn die zo'n 6-pack na het tanken toch even gauw op de achterbank lazeren. Ze bevestigen daarmee dat er kennelijk toch een markt voor is. En dat moedigt andere fabrikanten en middenstanders aan om ook hoog in te zetten met de prijzen. Dit alles onder het motto: 'de mensen kopen het toch wel' of 'elke euro die ik kan pakken is mooi meegenomen'. Het maatschappelijk belang wordt uit het oog verloren. Graaien is cult geworden en Jan-met-de-Pet heeft steeds meer moeite om maandelijks rond te komen...
6 opmerkingen:
Toevallig was er deze week op het Journaal een item over de inkomsten van benzinestations. Deze worden steeds meer bepaald door alle bijkomende artikelen i.p.v. de verkochte brandstoffen.
Werkelijk niet te geloven wat voor complete "supermarkten" er zich in benzinestations bevinden. Een complete croissanterie is daarbij ook geen uitzondering meer. Maar je schrikt je wel het lazerus wat voor prijzen ze hanteren voor het complete assortiment. Het voorbeeld van Ron over dat water is slechts een voorbeeld van 13 in een dozijn. Werkelijk "goudmijnen" moeten die benzinestations zijn voor de exploitant.
Ach Ed waar schrik je tegenwoordig niet meer van prijzen zoals een broodje een flesje etc. bij oa. tankstations.
Wat dacht je van bepaalde evenementen of pretparken maar goed de gemiddelde Hollander betaald het toch wel en dat weten ze.
Aan de andere kant worden ook deze bedrijven geconfronteerd met dingen die jou en mij ook treffen dankzij de "heren" uit Den-Haag.
Wat dacht je wat regels zoals ARBO en Milieu bedrijven al kosten en dat moet toch worden opgebracht.
Wat dat betreft weet ik af en toe niet wat er aan de hand is daar maar ze bedenken de belastingen ter plekke!
Wie het woordje MILIEU heeft uitgevonden moeten ze eigenlijk verbannen want daar hebben ze de mond wel erg van vol in Den-Haag.
Ik moest even mijn ogen uitwrijven. Bijna 150 pieken voor 40 liter loodvrij.
Hier zit een luchtje aan. We worden straks overspoeld met geld vanuit Rusland en het Midden Oosten. Deze landen bulken de euro 's straks uit alsof het niks is.
Dat wakkert de economie wellicht aan in West Europa. Ik heb eigenlijk al heel lang niet meer getankt.
Die benzine slurpende SUV heb ik vorig jaar voor het laatst volgetankt. Zo rond de 1.40 voor een liter staat mij zo bij. Ik pak tegenwoordig de fiets en met de vakantie gaan we vliegen. Ja, met die SUV ben ik een slordige 500, - armer als ik heen en weer rijdt.
Ik merk dat ik de auto helemaal niet nodig heb. Door wat problemen met een verdraaide rugwervel, kon ik eigenlijk helemaal niet met de auto weg. Boodschappen doen en familiebezoeken, gaan eigenlijk net zo vlot op de fiets. Ik houd zodoende bovendien mijn conditie op peil en ontspan ook nog een beetje.
Dat gekke Hilversum breken ze ieder jaar volledig open en af, waardoor het autorijden tot een zenuwslopende bezigheid is verworden.
Roken is slecht, maar ik durf er een brandende kaars in mijn benzinetank om te verwedden dat autorijden in Hilversum nog veel slechter is voor een mens.
Waarom laten we die auto niet gewoon staan?. Ruwweg bespaar je een slordige vijf- tot zeshonderd euro in de maand en het scheelt een hoop ergernis.
Voor die 500 euro in de maand heb ik waarschijnlijk budget genoeg om een waardevaste belegging te doen in onroerend goed met recreatief oogmerk in het buitenland.
Geloof met we worden door de staat en de oliemaffia gewoon een loer gedraaid.
Die kilometerheffing wordt helemaal leuk straks. Alles wat zich dan nog op de weg kan bewegen zit in de drugs- of benzinehandel, of heeft met subsidie van de staat de gelegenheid tegen gereduceerd tarief te rijden.
De overheid zou zo snel mogelijk - analoog aan het rookverbod in de horeca - het autorijden moeten verbieden. In de eerste plaats omwille van het milieu en in de tweede plaats om die criminelen die zich het autorijden nog kunnen veroorloven het wat lastiger te maken. Waarom word ik als voetganger of fietser gedwongen om continue auto s die in de weg staan te ontwijken intussen uitlaatgassen inademend?.
Diep in ons hart willen we allemaal dat het autorijden snel verboden gaat worden. Weg met die hectiek en weer natuurlijk bewegen in plaats van geërgerd en tandenknarsend urenlang opgesloten zitten in een blik.
Mijn werkgever geeft het goede voorbeeld en dondert er dit jaar tenminste 20 voertuigen uit.
Dit verdient navolging van andere werkgevers.
Die kilometerheffing is als je het op de keeper beschouwd eigenlijk heel erg gruwelijk.
Kilometers maken is geheel onmogelijk en kostbaar. De heffing kan beter toegepast worden op het aantal uren dat de motor draait. Misschien worden de motoren dan afgezet, als het verkeer vaststaat.
Nog meer liefhebbers die van de auto afwillen ? Moet mijn vriendin nog zo gek zien te krijgen om onze SUV weg te doen.
In Spanje kunnen tanken voor 1 euro 23 (zelfs nog 9 cent goedkoper dan in Luxemburg). Ik hoop dat de krokante schnitsel en het bier in Duitsland net zo lekker zijn als vorig jaar zodat het gemekker van Smeets met genoegen weggespoeld kan worden
Net een paar weken terug van Curacao. Wat denk je, omgerekend 0,78 eurocent voor een litertje euro loodvrij. Je ziet het kan altijd nog goedkoper. En dan te bedenken dat daar het afgelopen jaar de brandstofprijzen ook verdubbeld zijn !!!!
Moet ff wat rectificeren... Ben er achter dat niet Spa hier de grootste prijs-opdrijver is, maar gewoon de exploitant van het benzinestation! Zo'n setje van 6 flesjes kost in de supermarkt ruim 2 euro minder... Dat 'extraatje' is in dit geval dus voor de pomphouder...
Een reactie posten
Kies bij Identiteit de optie naam/URL.
Vul daar alleen je naam in, dat is genoeg.
Als dit je allemaal te ingewikkeld is,
kun je ook hier klikken voor een eenvoudige methode.