zondag 14 februari 2010

Oligopolie

Een prachtige en zeker houtsnijdende reactie van Clemens op mijn artikel hieronder over 'De Turk en De Scharreleieren'. Zoals u weet krijgen verbaal kunstige reacties altijd een prominent plekje op dit blog!
-------------
Door al die overnames van supermarkten in de afgelopen jaren heb ik het idee dat er praktisch sprake is van een oligopolistische marktstructuur. Door de Euro hebben we een tijd lang geen idee over de prijsvorming gehad. Een vergelijk was alleen via een rekenmethode mogelijk, waardoor aanbieders op de markt vrijspel hadden om ons te misleiden.
Het is te gek voor woorden dat een "kleine" aanbieder in Blaricum, drie maal zo weinig in rekening brengt voor een dagelijks artikel als een scharrelei.
Al die acties waarbij wij 2 artikelen voor de prijs van 1 kunnen kopen is toch een regelrechte farce. Ik krijg een korting van maar liefst € 5.99 op mijn vaatwastabletten.
Voor 200 gram Fetta van een erbarmelijke kwaliteit betaalde ik bij de super € 3. Bij de kleine winkelier in Blaricum zou ik maar € 1.70 betaald hebben. De kleine ondernemer laat het wel uit ze hoofd om rotzooi te verkopen.
Geniet van deze kleine middenstanders en denk maar echt niet dat u in de supermarkt goedkoper uit bent. Wel gemakkelijk om alles tegelijk onder een dak te kunnen kopen, maar financieel en kwalitatief is de consument meestal de bok.
Probeert de brouwerij via prijsafspraken de boel niet dicht te timmeren, dan doen de supermarkten dit onderling wel. Nelie Smit Kroes zou haar handen vol hebben om deze wantoestanden aan te pakken. De echte "coca cola" rechtvaarigt echt geen prijs die 4 maal zo hoog ligt als een huismerk. Zijn het niet de banken dan wordt een consument wel door zijn supermarkt te grazen genomen. Ron geniet van deze nieuwkomer in Blaricum.
Geplaatst door: Clemens | zondag 14 februari 2010 om 13:38:25

Krijgt u hier van mij nog even een uitleg wat een oligopolie is:
-----------

Oligopolie

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Oligopolie is een economische term die bestaat uit de Griekse woorden oligos (weinig) en polein (verkopen).

In de markt houdt deze vorm in dat er slechts een paar aanbieders zijn. Meestal wordt een markt als oligopolie beschouwd wanneer de C4-index (concentratiegraad c.q. marktaandeel van de 4 grootste marktpartijen) groter is dan circa 70%. De meest voorkomende oligopolies zijn heterogeen; dit zijn meestal, in de perceptie van de doelgroep, sterk aan elkaar verwante substituten. Is dit niet het geval, zijn de substituten exact hetzelfde, dan is de oligopolie homogeen.

Voorbeelden

Voorbeelden van oligopolies zijn veel te vinden in de markten waarmee grote kapitalen of diepgaande kennis gemoeid is. Voorbeelden zijn de staalindustrie, het bankwezen, de computermarkt, de oliemarkt, energie, onderwijs, huisvesting, media, telefonie en internet.

Kenmerken

Een kenmerk van oligopolie is dat de markt sterk onderhevig is aan verandering; er is geen uitzondering. Besluit Philips bijvoorbeeld de prijs van de Philishave te verlagen, dan zal Braun dat merken aan de afzet van zijn scheerapparaten. Dit kan zelfs overslaan naar de afzet van Wilkinson en Gillette (dit zijn heterogene subsituten, weliswaar wel minder verwant aan de Philishave dan de apparaten van Braun).

Een goede tactiek is daarom een grote vereiste. Als Coca Cola de prijzen verlaagt, kan het bedrijf tegenacties verwachten van Pepsi, waardoor Coca Cola zijn eigen inkomsten kan bederven. Marktstrategie is zeer belangrijk, omdat prijsverlagingen meestal zeer slecht zijn voor het bedrijf. Dit kan voorkomen worden door meer te doen aan marketing in de vorm van reclame om zich toe te spitsen op belangrijke doelgroepen.

Omdat er slechts een paar aanbieders zijn, kan er kartelvorming ontstaan; zoals de meeste vormen van samenspel is dit illegaal, behalve het OPEC-kartel (want men bederft de marktwerking) en wordt (soms) bestreden door de mededingingsautoriteiten. In Nederland is dit de NMa.

1 opmerking:

Clemens zei

Glasvezel


Ook de markt rondom Internet, Telefonie en Digitale Televisie kruipt dicht tegen elkaar aan en gaat ook oligopolistische trekjes vertonen. De markt is door de verschillende prijsoorlogen aan de consumenten kant sterk gegroeid. Daartegenover is de markt van aanbieders in de afgelopen jaren gedecimeerd. Om het spannend te houden opereren diverse aanbieders onder verschillende namen, terwijl al deze dochters gewoon door het moeder bedrijf gemanaged (gecontroleerd) worden. Iedere dag pompen we terrabytes over het Internet en bellen we ons suf voor nu nog “belachelijke”prijzen. Maar wat krijgen we (straks) voor onze euro.
Lees de consumentenrubrieken en maar op na……..
Lange wachttijden, erbarmelijke kwaliteit, waanzinnig slechte service enz.

Geen wonder een markt die enerzijds aan de vraagzijde explodeert en anderzijds door overheidsmaatregelen aan de aanbodzijde gedwongen wordt enorme investeringen te doen.
Kortom een markt waar een klein, goed lopend bedrijf geen overlevingskansen meer heeft om te kunnen voort bestaan. Neem bijvoorbeeld xs4all dat al jaren geleden door de KPN is opgevreten.

Om het voor de consument lekker ondoorzichtig te maken, blijven de eerder onder eigen naam opererende bedrijven, nog enige tijd deze naamgeving voeren, terwijl ze al lang onder de paraplu van KPN, UPC en Online opereren.

Als de digitale snelweg er eenmaal ligt en deze opengesteld moet worden aan alle aanbieders komen we er snel achter dat er nog maar 4 of 5 serieuze spelers op de markt actief zijn.
Via waanzinnig dure geldverslindende reclamecampagnes proberen ze straks u en mij te overtuigen om maar klant te blijven, of omdat zij zich kunnen onderscheiden op het gebied van service en lage uitval, u te bewegen om over te stappen.
Het einde van mijn verhaal kunt u zelf wel schrijven. De aandeelhouders die jarenlang hun hand op de knip hebben moeten houden om dure overnames en investeringen te kunnen doen, gaan ons geleidelijk knippen en scheren.

Zij maken onderling prijsafspraken en voeren geleidelijk aan de prijzen op, zodat ze met fancy rendementen van 10% of meer naar huis kunnen gaan. Gelet om de inrichting van onze samenleving moet het Internet naar mijn idee als een openbaar nuts artikel en niet als een marktgoed worden beschouwd. De overheid moet er op toezien dat de prijs geen belemmering mag zijn om als consument tot de markt toe te treden.

Bij de introductie van Internet op grote schaal was ik 15 jaar geleden aan Internet 100 gulden, Telefonie 75 gulden en aan Kabeltelevisie 10 gulden per maand kwijt. Omgerekend in euro’s zo’n € 85,- per maand. Nu betaal ik nog geen € 50 per maand. Veel te weinig voor aandeelhouders om geld te verdienen en wordt er voorlopig flink op service en kwaliteit bespaard. Ik wil niemand ongerust maken, maar ik kan nu al voorspellen dat we binnen 5 jaar het dubbele gaan betalen. De snelheid van de instappakketten is verviervoudigd en de prijs is nauwelijks gestegen voor de klanten die niet zijn overgestapt, maar nieuwkomers betalen wel direct de volle mep.
De privatisering van vele overheidsdiensten hebben ons als consument tot nu toe niet echt veel opgeleverd. Om alleen de energiebedrijven er maar eens uit te lichten, is bijna iedereen het er wel over eens, dat het gemeentelijke energiebedrijf helemaal zo slecht nog niet was.
Nu wordt je gek gebeld door callcenters en worden niets vermoedende bejaarden aan een 2e energiebedrijf gekoppeld met dubbele betalingen tot gevolg.
Neen, pluformiteit op de markt, of voor specifieke diensten en goederen een zekere bescherming door de overheid, is van vitaal belang. Dit voorkomt dat we voor veel te hoge prijzen (soms inferieure) goederen in de maag gesplitst krijgen.
Met de overname van het bank- en verzekeringswezen door de overheid en transparante doorzichtige tarieven voor de consument en ondernemers, waren we voor deze enge kredietcrisis bespaard gebleven en waren onze pensioenen niet in 10 jaar tijd te grabbel gegooid.

Een reactie posten

Kies bij Identiteit de optie naam/URL.
Vul daar alleen je naam in, dat is genoeg.
Als dit je allemaal te ingewikkeld is,
kun je ook hier klikken voor een eenvoudige methode.