dinsdag 20 september 2011

de Bipper

Jan's Bipper
Autofabrikanten in den vreemde hebben er natuurlijk geen notie van hoe een modelnaam in een ander land voor komische situaties kan zorgen. Zo kent u allen wel de hilarie rond de Fiat Croma uit de tachtiger jaren. ‘Spettert ie echt niet?’, vroegen de mensen destijds aan die zielige Croma-bezitters… Fiat had later nog een leuke… de Multipla… Die werd al gauw Multivlaai genoemd en mag zich wat mij betreft prijzen als lelijkste auto ooit ontworpen…
Van recente datum is de Dacia Duster. Woehaaa, een auto met de naam van een niet al te frivool dameskledingstuk… ik heb het visioen van een roze ochtendjas van de Wibra al voor me.
Gisteren viel mijn oog op de Peugeot Bipper van Jan, onze lokale supermarktbaas. Een Bipper, ik zou zo 1-2-3 niet weten wat dat moet betekenen, maar in ons landje klinkt het niet. ‘Je voelt je Hipper in een Bipper’ is een slogan die ik de reclamejongens van deze Fransoos graag kado zou willen doen…


P.s. het rare kenteken heb ik vakkundig gemanipuleerd, nietwaar? Als je op de foto klikt, zie je mij in de achterruit. Een foto met m'n mobieltje, niet slecht hè?

5 opmerkingen:

ron zei

leuk stukkie, Ron

Eduardo zei

Waarschijnlijk heeft 'ie zulke slechte schokdempers dat je erin zite te "bipperen"... :-)

peter zei

Hoi Ron, gefeliciteerd met je doorstart van je weblog.Wens een ieder veel leesplezier hier op je site.

Rik zei

Dat namen niet altijd even gelukkig worden gekozen heeft men een tiental jaren vanuit Italië bewezen. Dat Fiat talentvol is met het bouwen van kleine automobielen is algemeen bekend.
Dat dateert al vanaf ruim voor de 2e wereldoorlog.
Denk hierbij aan de modellen 500, 600, 850, enz. enz. Het merk was echter niet vertegenwoordigd in het hogere (zakelijke) segment en wilde daar ook graag (halverwege de 80-tiger jaren) een graantje in meepikken. De fabriek bracht een niet eens zo’n slechte auto op de markt en gaf deze de naam Croma. Tja, en dat staat in Nederland en bij onze zuiderburen voor bakken en braden. Dat dit model (en zijn latere opvolgers met dezelfde naam) geen succes zou worden, stond van te voren alvast. En zo het ook geschiedde. Jammer want tot aan het begin van dit jaar geproduceerde exemplaren waren absoluut van de juiste kwaliteit. Soms worden namen van auto’s ook wel eens gewijzigd in en voorzien van een stempel wat bij mensen een glimlach of het nostalgische gevoel opwekt. Van de Citroen Deux Chevaux
(2 CV) naar de (lelijke) Eend. Of uit dezelfde stal, de ID/DS naar Snoek. Het model wat de wereld aan het rollen bracht, de T-Ford naar Thin Lizzy.

Rik zei

Mijn complimenten voor de discretie betreffende het gedeeltelijk onleesbaar maken van de kentekenplaat, Ron. Een meneer die zegt een fotosite te beheren en vast wel regelmatig op jouw blog rondneust, zou daar een voorbeeld aan kunnen nemen.

Een reactie posten

Kies bij Identiteit de optie naam/URL.
Vul daar alleen je naam in, dat is genoeg.
Als dit je allemaal te ingewikkeld is,
kun je ook hier klikken voor een eenvoudige methode.