zaterdag 11 oktober 2003

Heineken

Vanavond zag ik dat spotje van Heineken weer op TV. Scenario: jonge vrouw, klein van stuk, staat in supermarkt, wil van de bovenste stelling iets pakken, maar kan er niet bij. Plots komt daar een reddende engel, denkt ze, in de gedaante van een vriendelijk glimlachende, forse jongeman. Ze wisselen wat gelaatsuitdrukkingen met elkaar en dan pakt hij van de hoge stelling de laatste 2 flesjes Heineken. Het meisje wil de flesjes met een dankbare blik van hem aanpakken, maar hij drukt de flesjes stevig tegen zich aan en beent ermee weg. Kennelijk motto van de reclamemakers: als 't de laatste 2 flesjes zijn, hou je ze lekker zelf....

En ja, ik weet het niet hoor, misschien draaf ik wel door, maar werken dat soort dingen het alom verfoeide egoïsme niet heel duidelijk in de hand?
"Kinderen kopiëren" staat er momenteel op grote posters in o.a. bushaltes. Hiermee wordt gedoeld op het feit dat als de ouders roken, de drempel om ook te gaan roken voor kinderen een stuk lager ligt....

Vandaar dat ik zo'n moeite heb met van die "komisch bedoelde" spotjes. Er is namelijk een behoorlijk grote groep mensen in onze samenleving die zulke dingen niet kunnen relativeren en ze als "normaal" interpreteren.....

2 opmerkingen:

Aad Meijer zei

Ow wat heb je gelijk..!

Eduardo zei

Jammer Ron, je hebt helemaal gelijk, maar de individualisering hou je niet meer tegen. Het wordt echt ieder voor zich. Kijk maar in ons verkeer, de ultieme afspiegeling van onze maatschappij.....

Een reactie posten

Kies bij Identiteit de optie naam/URL.
Vul daar alleen je naam in, dat is genoeg.
Als dit je allemaal te ingewikkeld is,
kun je ook hier klikken voor een eenvoudige methode.