vrijdag 24 september 2004

consumentenrecht

Per 1 mei 2003 is het nieuwe consumentenrecht van kracht geworden en het is mij gebleken, dat niet echt veel mensen daarvan gehoord hebben. De twee meest opzienbarende artikelen (vrij vertaald):

1) als een produkt binnen zes maanden na aankoop defect raakt, dan wordt er voetstoots vanuit gegaan, dat het produkt bij aflevering al niet in orde was. De verkoper is zonder meer verplicht het produkt te vervangen of te repareren. Op het net lees ik echter steeds vaker dat je gewoon direct een nieuw produkt kunt eisen, simpelweg omdat de leverancier niet voldoet aan de voorwaarden die stilzwijgend bij een aankoop van kracht zijn: de leverancier moet een deugdelijk produkt leveren. Als de verkoper van mening is, dat het produkt door toedoen van de koper defect is geraakt, dan zal hij dat keihard moeten aantonen.

2) de verkoper is verplicht een produkt te leveren dat gezien de aard en prijs voldoet aan de verwachtingen qua levensduur ervan. Een door verkoper afgegeven garantiebewijs, ontslaat hem echter niet van zijn wettelijke verplichting. Je mag van een wasmachine bijvoorbeeld verwachten dat ie minimaal 6 tot 8 jaar meegaat en als hij na 4 jaar de geest geeft, dan is de leverancier gehouden je een heel eind in de vervangingskosten tegemoet te komen. Daarmee is -lijkt mij- een eind gekomen aan allerlei "garantieverzekeringen", die je bij aankoop van een produkt af kunt sluiten. Vond 't toch altijd al van de gekke hoor.... bijbetalen om je tegen een fabrikant met slechte produkten te wapenen...

Lees hier meer over op http://www.rima-nh.nl/sr/consumentenrecht.htm en hou je poot stijf hoor....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kies bij Identiteit de optie naam/URL.
Vul daar alleen je naam in, dat is genoeg.
Als dit je allemaal te ingewikkeld is,
kun je ook hier klikken voor een eenvoudige methode.