dinsdag 10 oktober 2006

relatie verbroken...

Na ruim vijfentwintig jaar heb ik vandaag mijn relatie met KPN Telecom beëindigd. Dit klinkt heel erg theatraal en zo voel ik het ook een beetje, want ik heb dit bedrijf en haar medewerkers altijd een warm hart toegedragen. In 1981 de eerste telefoonaansluiting genomen van het toenmalige Staatsbedrijf der PTT. In 1983 na een verhuizing de tweede aansluiting en sindsdien nog een keer overgestapt naar isdn en daar in 2001 weer adsl aan laten knopen.
Vorig jaar kwam er voor het eerst een kink in onze relatie. Toen wilde ik wisselen van adsl-provider en door een misverstand bij HCCnet had ik bijna een maand lang geen internet en was de datum van her-aansluiten nog steeds wazig. Om toen uit het dilemma van "de zwarte piet ligt bij…." te breken, stapte ik voor wat betreft internet over naar Casema via de kabel. En daar heb ik tot op heden geen spijt van gehad. Een zeer stabiele verbinding met goede nieuwsserver-ondersteuning. Ze zijn niet de goedkoopste, maar continuïteit is ook wat waard, nietwaar?
Op jacht naar verdere kostenbesparing (wie hoor je er tegenwoordig niet over praten?) een week internetbellen van een Fries telecombedrijf geprobeerd, maar de gesprekskwaliteit hield niet over, dus dat was binnen het gezin geen optie.
"Casema digitale telefonie" was een logisch vervolg op de andere faciliteiten die ik reeds via de CAI-kabel betrok. Conclusie tot nu toe: een gesprekskwaliteit welke nauwelijks van KPN-analoog te onderscheiden is en ik betaal uiteindelijk per maand een kleine 20 euro minder dan voorheen!
Nog even een leuke anekdote: in het begin van de jaren tachtig was het nog zo, dat je op de standaard telefoonaansluiting van de PTT maar één toestel aan mocht sluiten. Voor een extra toestel in huis moest je twee gulden per maand meer betalen. Handig als ik toen al was (!) had ik toch illegaal een extra toestel op de slaapkamer aangesloten. Totdat we op een morgen gebeld werden door iemand van de PTT dat bij meting in de centrale "de impedantie-waarde" van onze lijn aangaf dat er méér dan één toestel was aangesloten. Wegens niet voldoen aan de voorwaarden stelde men de lijn per direct buiten gebruik en mocht ik via de storingsdienst 004 (vanaf een andere aansluiting te bellen natuurlijk) een her-aansluiting aanvragen. Tegen betaling van 45 gulden hadden we een paar dagen later weer telefoon, maar werd ons "om administratieve redenen" een ander abonnee-nummer toegewezen! Ja echt hoor, voor straf een ander nummer, zo hebben wij dat destijds ervaren…

Als foto hierbij model T65 van de PTT, het sinds 1965 (vandaar de naam!) standaard uit te leveren toestel bij een nieuwe aansluiting. Wie kent 'm niet? Eind jaren zeventig werd de draaischijf vervangen door druktoetsen. Onverwoestbaar was dit model, want hoe vaak trok je 'm niet via het hoornsnoer van het kastje af? Beng! Telefoon met een rotklap op de vloer…

2 opmerkingen:

Clemens zei

Hallo Ron,

Ik ben heel benieuwd hoe een en ander je bevalt. Helemaal los van de KPN. Van gebruikers van het eerste uur van bellen via de kabel (eerst Casema later Upc) weet ik dat zij jaren later weer naar de PTT zijn overgestapt. Sinds enige tijd heb ik ADSL2 via Orange met in mijn achterhoofd om t.z.t. ook telefonie te nemen. UPC is voor mijn geen optie. Die zijn 14 uur per dag en 7 dagen in de week niet bereikbaar en nog eens tegen een belachelijk onredelijk tarief.
De storingsgevoeligheid was voor mijn oude buren reden om UPC de rug toe te keren.

Overigens raden ze op de onafhanhelijke website van Orange-gebruikers (http://orange.gebruikers.eu/news.php?readmore=4) mensen af het PTT abonnement op te zeggen.
Ik wacht het nog even af. Bovendien ben ik bevreesd dat ze na verloop van tijd de tarieven sterk gaan optrekken.
Zij zullen kostendekkend hun service willen verlenen en daar bovenop nog iets willen verdienen. Mijns inziens kan dat niet voor een tarief van 25 tot 30 euro per maand.

Eduardo zei

Hi Ron,

Wederom een mijlpaal.....
Er zal nog wat water door de Rijn stromen voordat ik achter je aan kom....
Ik heb mezelf destijds plechtig beloofd nooit meer Casema in m'n huis te willen hebben.
Voorlopig hou ik dat ook maar zo......

Een reactie posten

Kies bij Identiteit de optie naam/URL.
Vul daar alleen je naam in, dat is genoeg.
Als dit je allemaal te ingewikkeld is,
kun je ook hier klikken voor een eenvoudige methode.