Gisteravond heerlijk herinneringen opgehaald bij een jeugdvriend die z'n "halve-eeuwfeest" vierde. Schitterende anekdotes, sterke verhalen en terugkijken op alle technische en avontuurlijke experimenten die we als 16-, 17- en 18-jarigen graag mochten uithalen. Er was altijd wel een nieuw "project"... De jarige Hans had een groot aantal foto's en dia's uit die tijd ingescand, want fotografie was ook een bezigheid die bij onze interesses hoorde. Tijdens het vertonen van die plaatjes werd ik daar plotseling weer geconfronteerd met mijn destijds nieuw aangeschafte bromfiets, een roestbruine Yamaha FS1 SS50, waarvan op het laatst geen motor-onderdeeltje meer origineel was. Zestienhonderd gulden betaalde ik ervoor bij de fietsenmaker en helemaal zelf verdiend met m'n werkzaamheden bij de groenteboer. Een dikke 90 kilometer per uur haalde hij wel, dankzij intensief vijlen en slijpen aan de cylinderpoorten en gebruik makend van een dikke carburateur en uitgekiende tandwielen... Mooie tijd, komt nooit meer terug...
3 opmerkingen:
Geinig hoor, pure nostalgie....:-)
Jan, mijn zwager had ook zo'n Yamaha FS1 met roterende inlaat.
Liep als een dwaas, dat ding...
Ik behoorde trouwens tot het Zündapp-kamp.
Een mooie goudkleurige, niet eens zo veel aan "gerommeld"...
Alleen uitlaatpoort uitgeveild + grotere spoelkanalen + een groter voortandwiel lieten hem zo'n 75 Km/h lopen. Een grotere carburateur durfde ik niet, want dat hoorde je gelijk. Daardoor ben ik bij La provence heel wat keertjes door de "mazen v.h. net" gegaan,
terwijl ze bij bosjes daar op de rollenbank werden gezet....:-)
Grappig nietwaar, dat het ouder worden zich voornamelijk aan de buitenkant afspeelt en je van binnen die jongen op dat scheurijzer blijft. Haha, dit meisje van toen was al blij met haar Solex.
Indertijd reed ik met een Puch. Toen ik een keer in 4 Havo mijn Puch had uitgeleend, moest ik plots even naar huis en kreeg zo'n opgevoerde Yamaha mee. Jemig de pemig.....
Op mijn Puch was ik gewend het gas er flink op te zetten en dan was 60km per uur errug snel. Die Yamaha leek wel een raket. Ik heb gauw besloten niet boven de 60 km te rijden.
Na een flinke crash vanwege een vastgelopen ketting, heb ik besloten het brommeren voor gezien te houden. Ik was toen net 17 jaar, maar voordat ik 16 jaar werd, zo vanaf 11 of 12 jaar sleutelde ik aan de brommertjes van mijn zusters. Zo vanaf mijn 11e of 12e jaar reed ik al bijna dagelijks op een brommer. Overigens kan ik me ook nog wel herinneren dat het in de winter flink afzien was. Na een rit van 10 km in de vrieskoude, had je een uur of 2 nodig om weer op temperatuur te komen.
Die lancering na de vastgelopen ketting ben ik nog niet vergeten. Afgelopen jaar in Griekenland 2 scooters gehuurd om de omgeving te verkennen. Dan is het wel weer even wennen.
Een reactie posten
Kies bij Identiteit de optie naam/URL.
Vul daar alleen je naam in, dat is genoeg.
Als dit je allemaal te ingewikkeld is,
kun je ook hier klikken voor een eenvoudige methode.