donderdag 21 mei 2009

koop geen extra garantie!

Garantie Het is al weer een paar weken geleden dat de Consumentenautoriteit een vernietigend oordeel gaf over het melkkoetje van veel elektronica- en witgoedzaken… de bijkoop-garantie. Je kent het wel, heb je net een nieuwe tv of dvd-recorder gekocht, luidt de vraag van de verkoper steevast ‘Wilt u extra garantie op het apparaat afsluiten, meneer?’

Nou, daarvan heeft de Consumentenautoriteit dus gezegd dat deze verkooptactieken misleidend en ongewenst zijn. Je hebt namelijk als consument altijd recht op een deugdelijk produkt, ook als de reguliere fabrieksgarantie van meestal 1 en soms 2 jaar al verstreken is! Koop je een televisie van 800 euro van een goed merk, dan heb je er volgens artikel 7 van het Burgerlijk Wetboek gewoon recht op dat je er minimaal 6 jaar plezier van hebt. Zo is er voor elke categorie gebruiksartikelen een redelijke termijn vastgesteld. En natuurlijk ligt die termijn voor een laptop van een goedkoop merk, ik noem maar even mijn vrienden van Packard Bell bijvoorbeeld, anders dan voor een wasmachine van Miele.

Redelijkheid is hier het toverwoord en bovendien moet je de jaren dat je al wèl plezier van het apparaat hebt gehad in de calculatie van het bij reparatie te betalen bedrag opnemen. Stel dus dat de elektronica van je dure cv-ketel na 4 jaar stuk gaat en de garantietermijn van 2 jaar dus al voorbij is…. Reparatie gaat 400 euro kosten, zegt de leverancier. Je mag van een cv-ketel toch verwachten dat ie zeker 10 jaar meegaat? Aangezien je na 4 jaar pas op 40 procent van de te verwachten levensduur zit, mag je van de leverancier of fabrikant toch zeker een tegeoetkoming van 60 procent in de kosten verwachten! Kijk en dat is natuurlijk heel andere koek! Overigens is de leverancier de eerstverantwoordelijke en niet de fabrikant. Je hebt met eerstgenoemde een koopcontract namelijk.

PS: schrijver dezes gaat binnenkort met BCC in de clinch. Onze wasmachine van Whirlpool lekt water uit de trommel. Het ding is 2 jaar en 4 maanden oud. Ik heb al contact gehad met BCC en het lijkt erop dat zij hun verantwoordelijkheid netjes op zich gaan nemen… Tegen die tijd een nieuw artikeltje hierover.

Lees hier meer over dit onderwerp:

- de nieuwsbrief van de Consumentenautoriteit

- het rapport in detail

4 opmerkingen:

Eduardo zei

[Rhodos-mode]: En nu maar hopen dat dit gegeven wat beter tussen de oortjes van de gemiddelde consument komt. Als ik dit onderwerp wel eens ter sprake breng is het bedroevend te constateren hoe weinig mensen zich bewust zijn van hun rechten...:-(

Rik zei

Garantie staat voor waarborg en zekerheid. Het is een bewijs dat de verkoper instaat voor de kwaliteit van zijn product. Het moet voldoen aan wat de consument ervan verwacht en hetgeen de leverancier erbij beloofd heeft. Tot enkele jaren geleden was een garantietermijn van 12 maanden gebruikelijk terwijl dat tegenwoordig al op vele artikelen loopt van 24 tot 60 maanden.

Het extra bijkopen van garantie is een kleine 20 jaar geleden begonnen. In de autobranche werd het toen mogelijk om maximaal 3 jaar extra garantie aan te schaffen tot een maximaal aantal kilometers. Als Citroënverkoper bracht ik dit regelmatig ter sprake tijdens het verkoopgesprek. Gezien de kwaliteit van het merk indertijd was het voor sommige modellen in de reeks geen overbodige luxe om zekerheid er bij te kopen.
Overigens werd er maar weinig gebruik van gemaakt ondanks dat deze voertuigen nog vaak met de Franse slag in elkaar werden gezet.

Ook automobielverkopers hebben vuile was en gebruiken net zo als bij normale mensen hiervoor een wasmachine. Zodoende heb ik ooit bij de toen nog winstgevende organisatie: Megapool een wasapparaat gekocht. Van het merk: Bauknecht in de kleur wit met natuurlijk een extra garantie van vier jaar. Ik ben onze lieve heer nog steeds dankbaar dat hij van boven in mijn oor heeft gefluisterd van dit gebruik te maken. Vijf jaar heeft het in de badkamer staan werken waarbij alles m.u.v. de mantel echt niet 1X maar zelfs 2X vervangen is. Vanzelfsprekend meteen na afloop van de garantie afscheid genomen van het onding. Als oud-inwoner van de gemeente Bussum ben ik jaren geleden bij firma de Schouw terecht gekomen. Al het apparatuur wat de vrouw en ik hier vandaan hebben werkt nog steeds naar behoren zonder enige vorm malheur.

De laatste jaren is er juridisch wel wat veranderd betreffende het recht van de consument indien het product niet aan de verwachting voldoet. Theoretisch staat de klant veel sterker in de schoenen naar de leverancier toe. Of het in de praktijk ook zo werkt weet ik niet. Grote bedrijven zoals bijv. Mediamarkt zullen vast niet erg toeschietelijk zijn als er een artikel terug komt waarvan de garantie is verstreken maar waar wel de klacht gegrond is. Dus mag ik u dan tot slot van deze reactie nog een advies geven? Neemt u een goede rechtsbijstandverzekering dat kan bij een eventueel conflict uitstekend van pas komen.

Een ontevreden Fiat klant. zei

Aan de directie van Fiat Vermeij te Uithoorn.

Almere, 12 mei 2010.

Betreft: Fiat Panda, 22-ST-ZT, KM stand: 47420, bouwjaar: 23-05-2006.

Geachte heer/mevrouw,

Hierbij deel ik u mede erg teleurgesteld te zijn in autobedrijf Vermeij.

In de afgelopen koude winter lichte regelmatig het lampje op van de elektronische stuurbekrachtiging. Na informatie werd mij verteld dat dit met de extreme koude te maken kon hebben. De storing bleef zich echter voordoen. Tussentijds dit ook nog weer eens besproken met uw werkplaatsmedewerker: Edwin. Deze gaf mij als informatie dat in het ergste geval er een unit vervangen moest worden a’minimaal 500,00 euro maar dat dit bijna nooit voorkwam. De storing kon vast simpel verholpen door deze uit te lezen via het testapparatuur.

Vorige week donderdag, 6 mei heb ik ons voertuig bij u gebracht voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt en het (op eigen verzoek) vervangen van de distributiesnaar.
Tevens met de vraag het probleem met de stuurbekrachtiging op te lossen.
Om 15.00 uur kon de Panda weer opgehaald worden. Alles was weer inorde volgens uw heer Edwin. Na een fors bedrag a’ 526,84 afgerekend te hebben bleek dat kort na het verlaten van uw bedrijf het lampje weer begon te branden. Direct terug gereden. De monteur die aan de auto gewerkt had werd er door uw receptionist bij geroepen. Er werd gezegd dat het wel uitgelezen was maar weer was terug gekeerd en helaas niet op te lossen. Maar het kon absoluut geen kwaad.

Eergisteren, 10 mei heeft mij partner de auto gebruikt voor een rit naar Hilversum. Onderweg bleek dat bij het sturen van links naar rechts, vooral in de stand: city er een enorme dreun c.q. resonantie door de carrosserie klinkt. Vreemd want dit heeft de Panda nooit vertoond.

Gisteren, 11 mei uw medewerker: Jan gesproken. Deze vertelde dat het te maken heeft met de unit en dit mij reeds was door gegeven dat het onderdeel op termijn wel vervangen moest gaan worden. Dat is mij helemaal niet verteld! Neen, geen garantie want stuk was stuk. Er zou wel eens gekeken worden of er met Fiat Nederland iets te regelen zou zijn. Maar dit vind ik te gemakkelijk.

Ik ben van mening dat het elektronische onderdeel wat bijna niet aan slijtage onderhevig is nu nog niet stuk mag zijn gezien de leeftijd en kmstand van de Fiat. Bovendien komt dit volgens uw eigen zeggen praktisch niet voor.

Ondertussen heb ik tevens het bovenstaande neergelegd bij uw importeur: Fiat Nederland.
Deze heeft beloofd daarover met u contact op te nemen.

Daar ik al jaren in dezelfde branche werkzaam ben als u en toch echt de klappen van de zweep wel ken verwacht ik een gedegen nette oplossing oftewel een coulance regeling uwerzijds.

Tevens berijden wij privé inmiddels ons 3e voertuig van uw automobielbedrijf en ben ik een trouwe klant, al jaren van uw werkplaats. Ook met de onderneming waar ik als vestigingsmanager verantwoordelijk voor ben te Amsterdam Z.O. Als zakelijke klant met verschillende bestelbussen.

Het lijkt mij billijk binnen 1 week een antwoord van u te mogen ontvangen.
Mocht u op het standpunt gaan staan dat het e.e.a. niet voor een fatsoenlijke regeling in aanmerking komt word ik genoodzaakt mij te laten voorzien van juridische bijstand.

In de verwachting dat het zover niet zal komen zie ik uit naar een overeenstemming waar wij ons beide in kunnen vinden.

Met vriendelijke groet,

Rik Wiegers.

Wordt vervolgt!

Een Fiat bezitter. zei

Het heeft allemaal behoorlijk wat voeten in de aarde gehad dit zaakje.
S’ morgens de fax verzonden naar het dealerbedrijf en dan maar wachten op een reactie.
Dit kon dus ongeveer een week gaan duren. Omdat ik nieuwsgierig was naar de totale kosten (deze waren mij onbekend) heb ik de vrouw gevraagd met haar Fiat eens langs de dealer in Almere te rijden. Tevens als een soort van second opinion. Conclusie: De stuurbekrachtiging zou op een onbewaakt ogenblik kunnen uitvallen. Men had dit mij moeten vertellen. Totale kosten voor de reparatie, bijna elfhonderd euro en de garantie was helaas verlopen. U begrijpt het vast wel beste mensen, deze jongen ging door het dak van woede en was niet meer van plan nog te gaan wachten op een antwoord. Gebeld wederom met Fiat auto Nederland te Badhoevedorp. Maar daar komt men niet verder dan een callcenter die werkt voor deze importeur. Doorverbinden naar een ter zake kundige, daar begon de juffrouw via de telefoon niet aan. Nu wist ik dat het Fiat dealerbedrijf in kwestie recentelijk verkocht was aan een grote automotive groep hier vlak bij in Amsterdam Z.O. Dus met hen contact opgenomen en daar gesproken met een technische medewerker die het zou gaan uitzoeken en oplossen. Jawel, het probleem gaat inderdaad verholpen worden. De eigen bijdrage is driehonderd euro. De rest is garantie en coulance. Eind goed al goed zult u zeggen maar als er toch gekozen was voor het verlengen van de fabrieksgarantie indertijd dan had het e.e.a. wel wat gemakkelijker gelegen.

Een reactie posten

Kies bij Identiteit de optie naam/URL.
Vul daar alleen je naam in, dat is genoeg.
Als dit je allemaal te ingewikkeld is,
kun je ook hier klikken voor een eenvoudige methode.