zondag 6 december 2009

de boefjes van Apple

Vara20kassa Applelogo Mensen die mij al langer kennen, weten dat ik geen fan ben van Apple produkten. Ik vind het eigenzinnige en kitscherige troep. Het drijft de laatste jaren alleen maar op de naam en faam die het in het begin van het gecomputeriseerde tijdperk, de jaren tachtig, had... Qua techniek en gebruiksgemak is het nu al zo vaak door andere fabrikanten voorbij gestreefd, dat het een beetje Jan des Bouvrie-achtig gaat worden... Een Apple in je woning vormt voor sommigen de ultieme vorn van woondecoratie. Wil je er echt wat mee doen, dan koop je dus een gewone pc!
Hoe Apple zijn klanten niet serieus neemt en maling heeft aan de 'consumentenwetgeving' was afgelopen zaterdag in het VARA-programma Kassa! aan de orde. Hoewel ik eerlijk aan moet tekenen, dat Apple niet de enige is die z'n klanten na afloop van de garantietermijn in de kou laat staan, heeft Apple de uiterst arrogante houding om er niet eens een discussie over aan te willen gaan. Lijkt mij een mooi gevalletje voor een boete van de Consumentenautoriteit, die overigens naar mijn smaak nog veel te coulant en afwachtend optreedt... Ben je geinteresseerd in een terugblik op het Kassa!-item? Klik dan hier en schuif naar positie 18:45 in de tijdlijn...

2 opmerkingen:

Eduardo zei

En dan nog niet eens gesproken over wat zo'n Apple kost.
2000 euro is geen uitzondering, waarbij een qua prestaties vergelijkbare pc rond de 600 euro zal kosten.

ps
Die befaamde ontwerper uit Bussum heette toch Jean de Bouvier ????...................:-)

Clemens zei

Nou ik vind dat we Apple toch een beetje tekort doen. Hun besturingssysteem - zeker voor grafische toepassingen - springt er behoorlijk bovenuit. Sneller opstarten en het ziet er ook nog een beetje mooi uit. Nu schroef ik zelf voor bodemprijzen sinds 2001 mijn eigen Window PC 's in elkaar en ik moet het afkloppen, die laten me niet gauw in de steek en kosten geen fractie van de aanschaf van een Apple. In combinatie met het feit dat je in je werksituatie in 95% van de gevallen in een Windows omgeving draait, heeft mij doen besluiten sowieso niet op de Apple over te stappen. Schandalig hoe gemakkelijk de servicedienst van Apple - en ook de winkeliers - de consumenten in de kou laten staan.
Mijn neefje had de pech met zijn Dell laptop dat deze na 16 maanden de geest gaf. Dell onderkende het probleem en gaf zelf aan dat het om een fabricagefout ging, wat in vele gevallen zich al binnen een jaar voordeed. Dell heeft het moederboard kostenloos vervangen. Zo kan het dus ook.
Overigens als je er werk van maakt dan zal de winkelier of Apple je hoe dan ook gedeeltelijk schadeloos moeten stellen.

Een reactie posten

Kies bij Identiteit de optie naam/URL.
Vul daar alleen je naam in, dat is genoeg.
Als dit je allemaal te ingewikkeld is,
kun je ook hier klikken voor een eenvoudige methode.