zaterdag 5 december 2009

oversteken op de Hilversumseweg

Van de week wel leuk succes gehad met een brief aan de gemeente Laren en De Gooi en Eemlander in verband met een onveilige verkeerssituatie. Lees maar even...
----------
Aan de verantwoordelijk wethouder van de gemeente Laren NH, mevrouw M.S.M. Klingenberg-Klinkhamer
 
Blaricum, 2 december 2009, 
 
Geachte mevrouw,
 
Dagelijks fiets ik de via Hilversumseweg naar en van mijn werk. Het zal u niet ontgaan zijn, dat sinds enkele weken de fietsers/bromfietsers vanuit de richting Hilversum en gaande in de richting van Laren, ter hoogte van de ingang van de dagcamping ‘gedwongen’ worden over te steken.
Deze oversteek baart mij heel veel zorgen; de oversteek is in mijn ogen namelijk levensgevaarlijk.. Ik ben beroepshalve goed bekend met verkeerstechniek, de toepassing daarvan en menselijk gedrag in het verkeer. Wat ik constateer en wat ik inmiddels ook van collega’s en andere weggebruikers heb vernomen, zijn de volgende zaken:

- De oversteek is als zodanig nauwelijks herkenbaar. Als je ter plaatse onbekend bent, realiseer je je als automobilist dat je de oversteek ongemerkt reeds zeer dicht genaderd bent of er zelfs al voorbij bent.   

- De oversteek is in het midden erg krap. Ik kan mij de situatie voorstellen, dat als een groepje (jeugdige) fietsers over wil steken en als dat vanaf de andere zijde ook tegelijkertijd gebeurt, dat je dan plotseling geconfronteerd wordt met het feit dat de opstelplaats in het midden vol is. Als je dan de indruk had dat je nog wel snel voor een ‘aanstormende’ auto het midden van de weg kon bereiken, dan ben je dus te laat en word je geschept. Als je middenop staat, realiseer je je ook, dat het langsrijdende verkeer zowel aan de voor- als aan de achterzijde van je fiets rakeling langs je heen scheert. Je moet goed geconcentreerd zijn, om precies in het midden je plekje te vinden en de juiste timing te hebben om de overkant te bereiken. Ik zeg wel eens gekscherend dat het daar heel erg lijkt op het computerspel Frogger uit de jaren tachtig, waarbij je een kikker met ware doodsverachting en veel behendigheid een weg moest laten oversteken... 

- Op de opstelplaats in het midden wordt het zicht op met name het verkeer dat uit de richting Laren komt, behoorlijk belemmerd door een levensgroot rond bord (blauw bord met dwangpijl). Je moet fietelijk met je hoofd wat capriolen uithalen om goed te kunnen zien of je veilig over kunt steken.   

- Er wordt op dat punt betrekkelijk hard gereden. Automobilisten vanuit Hilversum gaan snelheid maken omdat ze vanaf dat punt 80 km/h mogen rijden. Automobilisten vanuit Laren hebben de gang er nog flink in omdat ze vanuit Laren gezien ook 80 km/h mochten rijden. 

De combinatie van bovenstaande omstandigheden maken het mijns inziens niet ondenkbeeldig dat er in de periode tot april 2010, als het fietspad naar Laren weer volledig toegankelijk is, er een zwaar ongeval zal gebeuren, waarbij één of meerdere fietsers betrokken raken. Ik houd wat dat betreft dan ook mijn hart vast voor de komende wintermaanden waarin slechte weersomstandigheden ook nog eens een rol gaan spelen.
 
Ik heb gezien, dat er sinds een aantal dagen een geel markeringsbord met het bekende driehoekige gevaarsaanduidingsbord ‘fietsersoversteekplaats’ geplaatst is. De borden zijn dermate onopvallend en kort op de oversteek geplaatst, dat ze volgens mij totaal geen zoden aan de dijk zetten.
 
Als u het mij vraagt, zou ik wel wat maatregelen kunnen bedenken om de boel veiliger te maken aldaar. Een mobiele verkeerslichteninstallatie waarbij fietsers elke twee minuten 20 seconden oversteektijd krijgen bijvoorbeeld, is naar mijn mening een erg rigoreuze, maar wel houtsnijdende oplossing, voorafgegegaan door met oranje knipperl.ichten geaccentueerde waarschuwingsborden. Ik denk dat de veiligheid van zo een kwetsbare groep als fietsers en bromfietsers die een drukke provinciale weg over moeten steken, een dergelijke aanpak ten zeerste rechtvaardigt. De situatie zo laten als ie is, gaat mensenlevens kosten! Omwille van eventuele actiesnelheidverhogende publiciteit hieromtrent, stuur ik een kopie van deze mail naar de redactie van De Gooi en Eemlander.
Mocht de verantwoordelijkheid in deze bij de provincie Noord-Holland of elders liggen, dan verzoek ik u vanuit uw publieke taak als wethouder deze zaak op te pakken en door te spelen.
 
Gaarne tot discussie en meedenken bereid, verblijf ik,
 
 
Met vriendelijke groet,

(ondertekening)

3 opmerkingen:

Ron zei

De reactie van de wethouder...
--------------------------------
Geachte mijnheer Wiegers,

Er komen mobiele stoplichten, dat is eind vorige week besloten omdat het nu inderdaad gevaarlijk is. Voornamelijk jeugd steekt over op plaatsen die daarvoor niet bedoeld zijn.

Ik stuur uw mail door naar de betreffende afdeling daar ik vanmiddag een afspraak heb. Men zal u van daar uit nog verder informeren.

Met vriendelijke groeten,
Maria Klingenberg

Clemens zei

Plannenmakers realiseren zich veels te weinig wat voor een gevolgen veranderingen aan weg e.d met zich mee kan brengen. Keurig dat de verantwoordelijke wethouder snel reageert op een schrijven van de burger, maar in hoeveel gevallen per jaar - en dat zou in onderhavige situatie ook het geval kunnen zijn - komen de aanvullende maatregelen toch echt te laat.
Wel gek dat het een week moet duren voordat er een mobiele verkeerslichteninstallatie wordt geplaatst. Dit zou mogelijk te laat kunnen zijn en dank zij de reactie op het schrijven van Ron door de verantwoordelijke wethouder - ik hoop dat deze situatie zich niet voor gaat doen - staan slachtoffers en nabestaanden juridisch sterk, omdat toegegeven wordt dat de vooronderstellingen van Ron kloppen.
Zolang de onveilige situatie niet is aangepast zou ik als verantwoordelijke wethouder niet lekker meer slapen.
Uit onderzoek in België is gebleken dat 10% van de ongevallen mogelijk door onveilige verkeersituaties als door Ron beschreven, worden veroorzaakt.
Hulde Ron dat je in de bres gesprongen bent.

Eduardo zei

RoWi for President......:-)))

Een reactie posten

Kies bij Identiteit de optie naam/URL.
Vul daar alleen je naam in, dat is genoeg.
Als dit je allemaal te ingewikkeld is,
kun je ook hier klikken voor een eenvoudige methode.