zondag 4 december 2011

hardrijders zijn doodrijders

Zelden zo'n onzinnige argumentatie gehoord... 'Het geeft de mensen een gevoel van vrijheid'. De motivatie van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu om op een groot deel van het vaderlandse snelwegennet een limiet van 130 kilometer per uur in te voeren, raakt echt kant noch wal. Want behalve dit vermeende 'gevoel van vrijheid' kleven er eigenlijk alleen maar grote nadelen aan dit plan. Meer CO2-uitstoot is er één van, maar 'drie tot zeven' verkeersdoden extra per jaar weegt natuurlijk veel zwaarder. Het lijkt er trouwens op, dat alleen de doden worden geteld, maar wat te denken van de 'gevalletjes' zwaar lichamelijk letsel? Tellen die niet mee?
Het grootste probleem zit 'm in het verschil in snelheid tussen zij die om wat voor reden dan ook netjes de snelheidsmeter op 100 zetten en zij die de grens opzoeken van (ietsje meer dan) de bekeuringslimiet van 136 km/u. Ik denk dan aan de mensen op leeftijd die naar een verjaardag van een kleinkind zijn geweest, 's avonds vermoeid met het autootje naar huis tuffen en bij het inhalen van die auto met caravan vòòr hen, zich niet realiseren dat er een 'aantal petjes' in een snelle BMW of VW Golf op de linkerbaan aan komt racen... Dan zijn de gevolgens niet te overzien, meer hoef ik daar niet van te zeggen natuurlijk.
'Tijdswinst' is evenmin steekhoudend, want het hele leven bestaat uit wachten en die paar minuten eerder arriveren ben je zo weer kwijt aan het zoeken naar een parkeerplek.
Nee, het is echt weer zo'n populistisch VVD en PVV plannetje. En dan moet ik vaak nog even grijnzen om die sukkelige ANWB. Die juicht het voorstel toe! Tja, de ANWB is er alleen op uit om goedbetalende contributiezieltjes te winnen. De ANWB is al sinds tientallen jaren een commercieel bedrijf, waar de directie met topsalarissen naar huis gaat. Het is me een raadsel waarom hun statuten nog van een vereniging spreken.
Mij benieuwen of de politiek de plannetjes van de minister nog een andere wending gaat geven, want de publieke opinie begint zo langzamerhand tègen het voorstel te geraken, getuige dit artikel in de Stentor.
Weet je wat ik een veel logischer en meer verantwoord voorstel had gevonden? Dat overal waar 120 de limiet was, je nu nog maar 110 zou mogen rijden. Dàt zet pas zoden aan de dijk inzake het milieu en de verkeersveiligheid. Ik zou er een groot voorstander van zijn! Lekker relaxed hoor...