donderdag 27 maart 2008

Casema-offensief (3)

Zoals beloofd hier nog even de mail van gisteren aan de heer Henny Timmer, techneut bij Casema, die zich ons probleem min of meer persoonlijk heeft aangetrokken. Samen met zijn echtgenote Fatima overigens. Zij werkt op kantoor bij Casema en doet tweedelijns klantenservice, zal ik maar zeggen. Ik heb in ieder geval een goed gevoel bij dit Casema-echtpaar! Ik heb al telefonisch gesproken met Henny Timmer en hij vertelde mij, dat er afgelopen vrijdag wijzigingen in het netwerk zijn doorgevoerd, waardoor het probleem niet meer op zou mogen treden. Het leek erg goed te gaan, want Pasen was in het geheel vrij van storing, maar dinsdagavond begon het weer. Het fotootje toont de grafiek van mijn geavanceerde netwerkonderzoeksprogramma dat de pijnpunten haarfijn blootlegt...
-----------------------------

Beste meneer Timmer,        Blaricum, 26 maart 2008
Dinsdagmorgen werd ik door u gebeld over het internet- en telefonieprobleem bij ons in de straat. Blaricum, Stobbe, postcode 1261pm.
Na jullie actie van jongstleden vrijdag, is het 't hele Paasweekend prima gegaan. Gisteravond echter was het tussen 19.00 en 20.45 uur weer helemaal naadje. Zoals ik u heb verteld heb ik een geavanceerde ping-tool opstaan naar een server bij Planet, waarvan ik weet dat die altijd in de lucht is. Als u de bijgevoegde uitdraai bekijkt, ziet u dat het tussen de genoemde tijdstippen mis ging op hop 2 in de grafiek. Het adres van die node is 83.87.196.1 en de naam is 5357C401.cable.casema.nl.
Hele vette time-outs waren er in die tijd, sommigen van zelfs 15 seconden lang.
Is er hier sprake van een capaciteitsprobleem, omdat er tussen deze tijdstippen veel gebeld en ge-internet wordt? In ieder geval ben ik er nu nog niet van overtuigd dat het probleem definitief uit de wereld is. Zou u er nog eens naar kunnen laten kijken?
Ik heb dezelfde ping-tool bij kennissen verderop in de straat geïnstalleerd en heb 'm daar ook laten draaien gisteravond (toen ik ontdekte dat 't weer mis was). Deze mensen hadden verder helemaal geen andere pc's of laptops aan staan. De enige netwerkbelasting was de ping-tool op mijn laptop. Ook daar hele hoge pingtijden van tussen de 600 en 1000 milliseconden en heel veel time-outs.
Vanmorgen ontdekte ik dat m'n Motorola modem vannacht weer eens gereboot was. Toen ik in de log keek, zag ik dat ie om 02.50 uur (als iedereen slaapt nota bene) spontaan gereboot had omdat de T4-timeout 21 keer had plaatsgevonden…
Vandaag werd in De Gooi en Eemlander een stuk gepubliceerd over mijn bevindingen aangaande het Casema-netwerk in een deel van postcodegebied 1261 (wijk Bijvanck in Blaricum). Ik kon dat niet meer tegenhouden na ons gesprek van dinsdagmorgen en dit kwam ook doordat Casema geen reactie aan de verslaggever had gegeven, hoewel hij Casema daartoe nadrukkelijk in de gelegenheid had gesteld.
In de loop van de dag kreeg ik best wel veel telefoontjes van wijkbewoners die met name over de kwaliteit van de Casema-telefonie in onze wijk klaagden. Je kunt eigenlijk nooit een fatsoenlijk gesprek zonder onderbrekingen voeren, was de meest gehoorde klacht. Mijn telefoonnummer stond er niet bij in het artikel, dus dit waren mensen die moeite gedaan hadden mijn nummer op te zoeken in de gids, maar ik wed dat het er anders heel veel meer geweest waren. En ja, het euvel speelde vandaag nog steeds, hoorde ik van bijna iedereen, dus de werkzaamheden van afgelopen vrijdag lijken daar geen invloed op te hebben gehad. Over internet klaagde men minder. Wel dat het vaak traag is. Internet is natuurlijk een materie waar je verstand van moet hebben. Ikzelf onderken heel snel of er abnormale onderbrekingen zitten in het laden van een webpagina. Een ander denkt vermoedelijk dat dit normaal is en schenkt er geen aandacht aan, maar ergert zich wel.
Ook op woensdagavond was het tussen 19.00 en 21.20 uur weer helemaal mis. Belachelijk hoge pingtijden en time-outs. En natuurlijk heb ik dit gemeten door uitsluitend een laptopje aan de Motorola-modem te hangen en de modem ook eerst nog een keer een reboot te geven. Je gaat ook niet met een volle boodschappentas op de weegschaal staan, dus ik weet hoe belangrijk het is om vanuit een verse en schone situatie te meten… Steeds weer secondenlang een time-out op 83.87.196.1 (5357C401.cable.casema.nl.)
Graag uw reactie hierop.


5 opmerkingen:

Jan Pierik zei

Geachte heer,

Naar aanleiding van het artikeltje in de Gooi- en Eemlander van gisteren en ter bevestiging van ons
telefonisch onderhoud van hedenavond het volgende.

Al vele weken hebben wij vooral 's avonds en in de week-enden storing op de telefoon. Soms gaat
het even goed, maar dan begint de ellende weer. Hele stukken van een gesprek vallen weg, waardoor
het voeren van een gesprek niet meer goed mogelijk is . De andere kant kan er geen touw meer
aan vast knopen en dan beëindigen we het gesprek maar! Nou, dat is knap vervelend!
Ik heb daarover kontact opgenomen met Casema en inderdaad, het ging even wat beter, met de paas-
dagen geen problemen gehad. Maar gisteravond (26/3) begon de telefoon al weer vreemd te doen:
tikkende geluiden en soms vielen een paar worden weer weg.

Ook het internetten gaat minder snel, daar is misschien ook wat mee aan de hand? Al met al ben
ik niet meer zo tevreden met Casema!

We zullen hopen dat men er snel het nodige aan gaat doen en met oplossingen komt.

Met vriendelijke groet,

Jan Pierik

Henk van Wijk zei

Meneer Wiegers

Leuk gesprekje van zoeven.
Inderdaad geven telefoon-, internet-, maar ook tv verbinding
regelmatig ergernis.
Veel succes met alle pogingen om hier iets aan te doen.

vr, gr
H. van Wijk

Eduardo zei

Hola Ronaldo,

Dat jij nog tijd hebt voor een werkkring...:-)
Deze actie van je moet toch bijna een dagtaak zijn ??
Veel succes ermee gewenst vanuit Cataluña waar
de internet-snelheden ook niet overhouden...

Adios,
Eduardo

Ron zei

Zojuist mevrouw Buchner hier aan de deur. Woont op de Koggewagen en was zo blij dat er nu eindelijk eens iemand wat doet aan de belabberde verbindingen van Casema. Had vorig jaar internet en telefoon van de kabelboer, maar is een paar maanden later overgestapt op een andere aanbieder, omdat met name telefoneren via Casema geen doen was. Het bekende verhaal: de andere kant hoort jou maar gedeeltelijk, er vallen flarden weg. In die tussentijd had zij al oneindig veel keren gebeld naar de helpdesk en is er tot 2 keer toe een monteur van Casema in huis geweest. De 2e keer heeft ze monteur Raymond Hartog een papier laten ondertekenen, waarin verkaard werd dat het probleem niet bij mevrouw thuis zat, maar in het netwerk van Casema! Slim van mevrouw overigens! Casema blijft ondertussen dreigen met een deurwaarder. Ze heeft de automatische betaling stop laten zetten, maar Casema houdt vol aan het contractjaar. Mevrouw Buchner is ten einde raad. Ik heb haar geadviseerd gewoon niet op de aanmaningen in te gaan. Als het uiteindelijk tot een kantongerechtszaak komt (zoiets gebeurt altijd voordat een deurwaarder beslag komt leggen), dan zal elke rechter je in het gelijk stellen als je al zo lang aan het modderen bent geweest en je de andere partij volop in de gelegenheid hebt gesteld z'n verplichtingen na te komen. Als Casema in dit geval een wanprodukt levert, dan hoef jij je niet aan een contract te houden. Nee hoor, volhouden en je wint het altijd!

Eduardo zei

Woehaaahhh, zelfs in Spanje lekt het nu uit:

http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/regionaal/gooivechtstreek/article3331861.ece?secId=654

Eduardo

Een reactie posten

Kies bij Identiteit de optie naam/URL.
Vul daar alleen je naam in, dat is genoeg.
Als dit je allemaal te ingewikkeld is,
kun je ook hier klikken voor een eenvoudige methode.