Vanavond op de ombudspagina van De Gooi en Eemlander een artikel over een man die bij een webshop een uitermate teleurstellende dia- en negatiefscanner had gekocht Van zijn prachtige dia's bleef na het scannen slechts een slap digitaal aftreksel over... Zijn protest bij het verkopende bedrijf leverde na veel vijven en zessen toezending van een identiek produkt op. Het bedrijf leverde die tweede keer ook een handleiding mee, waarvan ik als doorgewinterde pc-techneut zeg: 'Ze proberen de focus van het dubieuze produkt af te halen door te suggereren dat het aan je zelf ligt of aan een gebrekkige computer....'
Noopte mij de volgende mail aan ombudsman Ed Brouwer te sturen:
Beste Ed,
zo, na een heel lange tijd maar weer eens een een mailtje mijnerzijds. Over Ziggo zijn wij in Blaricum-Bijvanck al een maand of negen heel goed te spreken. Geen problemen meer met telefoon of internet; sterker nog: het is hardstikke stabiel. Heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat Ziggo in september 2008 een behoorlijk grote investering heeft gedaan in onze wijkcentrale. Een investering die zonder onze inspanning wellicht niet of veel later gebeurd zou zijn!
Even wat anders. Las gisteren dat stukje over die meneer die zo'n ION negatief- en diascanner gekocht had. Nou, dat is inderdaad een negatief ding zeg... ;-))
Allereerst vraag ik me af waarom de man het apparaat niet binnen de wettelijke termijn van 7 werkdagen geretourneerd heeft. Was hij daar te laat mee of zo? Ik heb op dit gebied nog wel eens wat discussie gehad met deze of gene webshop. Want waar de een niet moeilijk doet over retourneren, daar onttrekt de ander zich geheel aan zijn verplichting als ze zien dat het produkt uit de verpakking is geweest. Van Consuwijzer (ik schrijf ze nog wel eens...) heb ik vernomen, dat je als consument in de gelegenheid moet worden gesteld om het produkt goed te beoordelen en daar hoort in de meeste gevallen ook het uit de doos nemen bij. Ook als dat een heel vijandige blisterverpakking is! Een webshop die dit niet accepteert beperkt de klant in zijn recht. Uiteraard dienen de 'gebruikssporen' tot een absoluut minimum beperkt te blijven, maar je moet de gelegenheid hebben om een produkt eerlijk te kunnen beoordelen.
Voorts denk ik dat als klager de scanner inderdaad volgens de gebruiksaanwijzing gebruikt, hij een beetje verstand van zaken heeft en zijn pc van recente makelij en in goede conditie is, dat hem een ondeugdelijk produkt in de zin van het conformiteitsbeginsel uit artikel 7 Burgerlijk Wetboek verkocht is. Als dit produkt nota bene aangeprezen wordt als diascanner en als er onder normale omstandigheden geen fatsoenlijke kopie van een dia gemaakt kan worden, dan is het produkt ronduit ondeugdelijk.
Natuurlijk treedt er bij elke soort van kopie kwaliteitsverlies op, maar zo extreem als jij het in je artikel omschrijft, kan natuurlijk niet. Dan is het ronduit een waardeloos ding. Ook op de website van Direct Sale wordt het apparaat de hemel in geprezen (http://kurl.nl?5AB4) en mag je, de prijs van 80 euro in ogenschouw genomen, een acceptabel produkt verwachten. Het conformiteitsbeginsel behelst dan ook, dat je van een produkt die eigenschappen mag verwachten welke je uit reclame-uitingen, aanbevelingen van de verkoper, merk, reputatie en prijs zou mogen verwachten. Is dit niet het geval, dan heb je als klant het recht de koop ongedaan te maken. Ook na die 7 dagen dus.
Natuurlijk houdt Direct Sale zich van de domme. Dit soort bedrijven zijn dozenschuivers pur sang en sommigen zijn zelfs dat niet eens. Elke bestelling die geplaatst wordt, wordt vaak elektronisch (zonder tussenkomst van een mens!) direct doorgezet naar de importeur of groothandel en die zorgt voor verzending. Bedrijven als Direct Sale, maar ook iBood, OneDayFly en nog veel meer (http://www.jouwaanbieding.nl/) leven echt van marginale winsten en zitten helemaal niet te wachten op klanten die niet tevreden zijn en/of lastig zijn. Geld dat teruggestort moet worden gaat in het slechtste geval rechtstreeks van de winst af en dat merk je als ondernemer dus direct.
OK, to zover. Kan er nog veel meer over vertellen, want het is een beetje m'n stokpaardje, maar ik twijfel niet aan jouw kennis in deze. Wellicht zou je in je rubriek nog eens aandacht kunnen besteden aan het vernietigende oordeel van de Consumentenautoriteit inzake het bijkopen van garantie. Het stond weliswaar uitgebreid in de dagbladen, maar het kan m.i. geen kwaad om dat in Jip en Janneke-taal nog eens dunnetjes over te doen. Die walgelijke koppelverkoop met idioot hoge provisie voor de verkoper moet nu eindelijk eens uitgeroeid worden. Gebakken lucht noemde de Consumentenautoriteit dit produkt...
Lees het hier: http://kurl.nl?5AB6 en http://kurl.nl?591A
Zo, ik dacht even een paar regels te schrijven, maar het is toch weer een heel verhaal geworden! Ik plaats dit soort berichten ook op mijn weblog. Wellicht vind je het leuk om er eens te neuzen? www.rowicom.web-log.nl . Dit laatste is niet voor publicatie in de krant bestemd; ik schrijf alleen voor vrienden en bekenden...
1 opmerking:
Dit is weer de echte Ron. Ja, ik ben op 12 jarige leeftijd ook eens teleurgesteld met een ondeugdelijk product. Ben een jaar aan het lijntje gehouden. Nu zoek ik de zaken echt zelf uit en vraag voor ik de koop heb gesloten, wat de police van het bedrijf is als ik ontevreden ben. Met het koffiezetapparaat - dat na 3 maanden de vuilnisbak is ingegaan - wist BCC mij te vertellen dat zij alleen voor technische gebreken iets konden betekenen. Ik heb het bedrijf 2 keer aangeschreven maar die gaven niet thuis. Nooit meer naar BCC. Ik durf me hand er voor in het vuur te steken dat er middenstanders zijn die het risico nemen. Een van de redenen dat ik duurzame gebruiksartikelen niet gauw via Internet koop. Binnen 2 uur na thuiskomst beslis ik houden of weg er mee. Ik heb wat terug kunnen brengen bij mijn leveranciers. Zo niet, dan ben ik in staat de boel aardig op z'n kop te zetten.
Door mijn instelling heb ik misschien niet altijd de scherpste prijs, maar iets kopen waar je niks aan hebt, is helemaal duurkoop.
Het enige product waar ik ooit garantie voor heb bijgekocht is een notebook. Door het gesleep en dergelijk loop je risico 's en indertijd was je nog een flink aantal stuiters voor zo'n ding kwijt.
Die fijen muis die ik bij Ron heb aangeschaft van Logitech had helaas alleen maar stoepgarantie. Wel heb ik een toezegging van een kamergenoot van hem, dat hij omgebouwd kan worden tot deurbel als hij niet meer functioneert.
Een reactie posten
Kies bij Identiteit de optie naam/URL.
Vul daar alleen je naam in, dat is genoeg.
Als dit je allemaal te ingewikkeld is,
kun je ook hier klikken voor een eenvoudige methode.