zondag 12 april 2009

F.J. Kroymans BV

Frits_kroymans Over Frits J. Kroymans en z’n ineengestorte imperium moet ik, gezien de vele reacties op m’n weblog, ook nog eens wat schrijven. Van 1975 tot 1978 ben ik werkzaam geweest in het moederbedrijf van Kroymans aan de Soestdijkerstraatweg 66 in Hilversum. Als jongen van 16 jaar had ik daar een baantje als autopoetser. Zonder arbeidscontract natuurlijk, want ik zat nog op school. Twee vrienden van mij werkten er al langere tijd elke zaterdag en omdat zij het vele werk niet aankonden, mochten ze van Frits nog een nieuwe vriend introduceren, dat was ik dus. Uiteindelijk waren er vijf jongens van onze vriendenclub die er voor langere of kortere tijd gewerkt hebben, te weten Dion, Frits (ja, hij heette ook Frits!), Hans en Frank. Heel veel plezier hebben we er gehad, maar er werd ook hard gewerkt. Als we op zaterdagmorgen arriveerden, stonden er altijd wel vijf tot acht auto’s klaar welke die dag afgeleverd moesten worden en die nog snel even van binnen en van buiten gereinigd moesten worden. Frits was toen dealer van British Leyland, bestaande uit de merken Austin en Morris, en de op zichzelf staande merken Triumph, Rover, Jaguar en Daimler. Daarnaast was een paar jaar eerder het zo felbegeerde importeurschap van het prestigieuze merk Ferrari binnengesleept. Frits Kroymans had een monteur van Ferrari uit Italië overgehaald en met gezin en al in Hilversum gehuisvest; dat was voor die tijd toch wel heel bijzonder.

Hoewel ik nog geen rijbewijs had, heb ik daar het autorijden wel geleerd. Van de showroom naar de werkplaats en van de wasplaats naar het parkeerterrein. Kleine stukjes, maar wel altijd woekeren met de ruimte. Met een Jaguar moest je soms wel 10 keer steken voordat je de bocht naar de showroom kon maken bijvoorbeeld. Hoogtijdagen waren het als er een grote hoeveelheid auto’s tegelijk afgeleverd moest worden. Dan werkten wij ook door de weeks in de avonduren en liet Frits altijd royaal geld achter om in de nabijgelegen snackbar een frietje met een frikandel en een blikje te halen. Later kwam Frits eens bij ons informeren wie er handig was met een typemachine. Toen ik een beetje bluffend m’n vinger opstak, stelde Frits voor dat ik een zomer lang de werkplaatsreceptionist zou gaan ondersteunen bij het uittypen van rekeningen voor klanten en schadeclaims naar de importeur. Een hele eer vond ik dat en toen werkplaatsreceptionist Schut in de gaten had ik dat ik accuraat kon werken en klanten goed te woord kon staan, heb ik zelfs een keer twee weken lang de hele werkplaatsreceptie van hem overgenomen terwijl hij op vakantie was. Met ondersteuning van de werkplaatschef rekende ik fakturen af met klanten en maakte afspraken voor kleine en grote beurten. Een grote beurt voor een Jaguar kostte toen al een acht- a negenhonderd gulden, dus dat was een hoop geld. Het jaar daarop zette ik als 17-jarige een compleet vernieuwd en gemoderniseerd klanten-administratiesysteem op. Voor elke klant maakte ik een metalen ponsplaatje (!) en een hangmap met gekleurde ruiters voor de historie van de auto. Automatisering avant la lettre, zullen we maar zeggen.
Met Frits zelf hadden wij als jongens nooit zo veel te maken… Frits liet onze aansturing altijd aan de verkopers en het hoofd boekhouding over. Behalve als Frits aan het eind van de dag nog even snel een autootje gereinigd moest hebben omdat ie de indruk had dat er mogelijk nog een klantje voor zou kunnen komen. Dan zei Frits steevast: ‘Wat ben ik je vandaag verschuldigd?’ En als je dan antwoordde dat dat veertig gulden was omdat je acht uur die dag gewerkt had (we kregen vijf gulden per uur, een kapitaal voor die tijd), dan zei Frits steevast ‘ik maak er zestig van als je dit autootje nog even wast en uitzuigt.’ En zo had je dan een uurtje later een half dagloon extra verdiend!
De foto toont exact hoe ik Frits in die tijd gekend heb. Een tweedcolbertje, stropdas een beetje slordig geknoopt, dure Brogues aan z’n voeten en altijd dat hoofd een beetje scheef, net als z’n vader overigens. Een autoliefhebber pur sang. Ik zal nooit vergeten hoe een wat stoffig mannetje op een middag een proefrit kwam maken in een voor Frits heel waardevolle auto, ik meen dat het een Austin Healey was. Echt een collectors-item, toen al. Het mannetje ging er een stukje mee rijden, kwam een paar uur later terug, parkeerde ‘m netjes tussen de handelsvoorraad in en vertrok met de opmerking, dat de auto hem een beetje tegenviel. Een paar dagen later bemerkten wij dat er forse schade aan de zijkant van de auto zat. Frits had z’n conclusie direct al getrokken… dit moest door dat mannetje gebeurd zijn! Die had natuurlijk ergens een paaltje meegepakt en gedacht ‘ik zet ‘m gewoon terug en doe alsof er niets gebeurd is’. Het mannetje was niet meer te achterhalen en ik heb Frits nooit kwader gezien dan die ene dag. Gentleman als hij was en ongetwijfeld nog is, sprak hij de voor ons legendarische woorden: ‘die klootzak heeft m’n hele handel verneukt’. Die uitdrukking hebben wij als vriendenkliek onder het genot van een biertje op verjaardagen nog vaak herhaald!

Klik op deze link om te zien welke modellen auto's wij halverwege die zeventiger jaren bij Kroymans zoal te poetsen kregen...

14 opmerkingen:

Eduardo zei

Hoi Ron,

Erg leuke bloemlezing van je tijd bij Kroymans....

Clemens zei

Mooi verhaal Ron. Nooit kunnen denken dat het zou uitgroeien tot een miljoenenimperium. Ik ben een paar jaartjes ouder, maar mijn eerste reguliere vakantiebaan leverde minder op. Ik werkte als 15-jarige op de boekenafdeling van Vroom & Dreesman. Van maandag tot en met vrijdag en op de koopavond voor Fl 55 in de week. Het jaar daarop heb ik mijn heil in de horeca gezocht en verdiende op mooie zomerdagen op één dag wel eens het drievoudige van wat V&D me toeschoof.
Als 18 jarige heb ik nog eens 3 weken bij Van Son Verf & Inktfabrieken gewerkt en daar verdiende ik fl 80 in de week.
Dat autopoetsen was in die tijd zeker een goedbetaalde Job.
Inflatiecorrectie meegerekend, zijn er niet veel 16-jarigen die per week zo'n € 215 verdienen.
Overigens Ron, reden er toen al veel van die Kroymans mobielen rond in Blaricum, of was Blaricum nog van de boeren ?

Boer Piet. zei

Volgens mij beste Clemens bestond het dagelijkse verkeer in Blaricum in de jaren 75-80 nog uit John Deere en Ford tractoren. De vertegenwoordigers van deze merken werden in die tijd nog ontvangen in de keukens van onze welvarende boerderijen. Om met de fles ouwe klare op tafel succesvol tot aanschaf van een nieuwe PK-krachtpatser te komen. Maar soms ook helaas geen transactie. Vele verkopers zullen in die tijd vast met een stuk in de kraag huiswaarts gekeerd zijn, als er dan maar tenminste een orderbon was geschreven. Vanzelfsprekend vonden de plaatselijke automobielen o.a. de Opeltjes Kadett en Rekord hun onderhoud bij Garage van Mill aan de Torenlaan. Waren die te duur of hadden niet meteen gelegenheid dan werd Guus Las in Laren bezocht. Want daar was altijd wel iets te ritselen. Zonder een bonnetje met b.t.w. natuurlijk.

Robert Schoemacher zei

Beste boer Piet,

Dan springen oe de tranen zeker in de ogen dat Blaricum - inmiddels bijna opgegaan in de Bel - ontaardt is in een asielplaats voor botox of siliconen gevulde dames en heren met patserige Rolexen om den arm. De opkomst van deze overheersende subcultuur in Blaricum heeft de oorspronkelijke bewonders verdreven naar elders. Ik hoop dat de eenzijdige opbouw van de bevolking in Blaricum niet gaat leiden tot toestanden zoals een aantal jaren geleden met BSE (bovine spongiforme encefalopathie) bij het vee.
Je moet er toch niet aan denken dat al die siliconen- en botoxbende verwijderd en verbrand moet worden om erger te voorkomen. Dan wijkt het uiterlijk van de dames en heren niet meer af van die van de oorspronkelijke inwoners van voor de jaren zeventig en zal kleding en auto slechts het verschil maken met die jaren.
Overigens heb ik mede dank zij de televsie en het Gooische Matras mijn zakken aardig gevuld de laatste jaren. Negentig procent van mijn omzet genereerde ik in Blaricum.

Rik zei

Leuk stukje Ron. De grote neef die actief was in het reconditioneren van waardevolle automobielen. Eigenlijk wist ik niet beter dan dat jouw eerste stappen in het arbeidsproces waren gezet bij de lokale Jan de Groenteman. Al eerder heb ik geschreven op deze weblog dat in de jaren 75-80 mijn zakcentje werd verdiend bij een makelaar in onroerend goed die handelde in antieke voertuigen te Laren(NH). Het kwam regelmatig voor dat een auto oorspronkelijk afkomstig uit de zuidelijke delen van de USA zijn nieuwe eigenaar vond in ons land. Iedere zaterdag en tevens bijna alle vakantiedagen bracht ik door bij deze meneer. Eerst voor FL. 2,50 en wat later voor FL. 3,-- netto per uur. Oh, oh wat deden de 2 kwartjes extra een pijn aan het eind van de week bij het uitbetalen aan deze jongen. Mijn voornaamste taak bij deze handelaar bestond uit het toonbaar maken van ingekochte oldtimers. Vaak nog voorzien van de originele kleur. Tegenwoordig bestaan er poetsmachines maar toen ging dat nog op pure spierkracht. Begonnen werd met het slijpen van lak Ronddraaiende bewegingen met Commandant cleaner. Na een paar uur buffelen kon er dan een laag vaste was worden aangebracht. Na het dik smeren met bandenzwart, het reinigen van de ramen en het uitzuigen van het interieur was de winst al bijna binnen. Het zelf besturen van een wagen was niet toegestaan. Pas nadat het rijbewijs was verkregen mocht het dan mits nodig. Duidelijk voor mijzelf was in ieder geval dat bij een eventuele transfusie een litertje benzine noodzakelijk zou zijn in plaats van een zak bloed.

Nog voor het verlaten van de autoschool (IVA) in Driebergen was het al helder dat mijn kracht lag in het verkopen en niet aan het sleutelen van al dat moois. Bij verschillende dealers en een importeur ben ik werkzaam geweest. Hoofdzakelijk in de Citroen organisatie. Gestart in de tijd toen dit merk al roestte in de folder. Bij een aantal bazen werd het poetsen uitbesteed aan professionele bedrijven. Bij mijn vorige werkgever kwamen hier studenten voor, op vrijdag en in het weekend die een centje wilde bijverdienen. Allen in het bezit van een arbeidsovereenkomst. Als vestigingsmanger bij mijn huidige werkgever poesten wij alles intern door een vaste medewerker.

Bij Kroymans Corporation ben ik nooit werkzaam geweest. Toch heb ik wel een herinnering aan deze firma. Mijn grootvader deed weleens een bouwkundige klus voor dit bedrijf. Daarom kocht opa daar zijn automobielen. Als eerste kwam de Morris Minor, later de grotere Austin Cambridge en Wolsley. Zijn laatste bij deze garage was een Morris Oxford VI. Een statige grijze met veel chroom en een chique rood lederen binnen-bekleding. Wat rook dat lekker van binnen. Zulke worden er vandaag niet echt meer gebouwd.

Tenslotte nog Frits zelf. Recentelijk heeft een CNV bestuurder zich uitgelaten over onze hoofdpersoon. Deze vond hem een groot kind dat met autotjes speelt terwijl hij geen kaas heeft gegeten van de autobusiness. Hoge bomen vangen helaas veel wind maar het bovenstaande is naar mijn mening absoluut niet waar. De familie Kroymans zit al generaties lang in de autohandel. Frits zal in zijn kinderstoel gevoerd zijn met afgewerkte olie in plaats van pap. Al op jonge leetijd in het bezit van een aardig vermogen. In plaats van naar een onbewoond eiland te emigreren heeft hij getracht zijn geldzak verder te vullen. Echter de onderneming werd te groot waarop hij de controle zal zijn kwijt geraakt. Sorry personeel en schuldeisers de druiven worden in deze tijd door jullie zuur gegeten. Ondanks dat ik mij in een eerder stukje kritisch heb uitgelaten over de organisatie met haar flut directeuren wil wel nog iets kwijt. Frits chapeau, als je niks probeert dan gebeurd er ook niets.

Cesare Romiti zei

Fabbrica Italiana Automobili Torino (FIAT) zet de maat na de crisis. Werd dit concern nog geen 10 jaar geleden bijna opgevreten door GM, op dit moment maakt FIAT de dienst uit.
Zo gek als het kan gaan had niemand een jaar geleden kunnen bevroeden. Chrysler en Opel in Italiaanse handen. Cash gaat er niet over de tafel maar hoop en optimisme om de crisis te kunnen doorstaan. Frits werd die tijd niet gegund, het drame kent u.

Rik. zei

Frits Kroymans gaat in Hilversum een doorstart maken berichtte vandaag www.automotive.nl. Dit alleen met de dealerschappen van: Jaguar, Ferrari en Aston Martin. Dus (voorlopig?) geen importeursactiviteiten meer. Een verstandige keuze lijkt mij ik. Met de bovenstaande niche merken is er ook in deze zware tijd nog echt geld te verdienen. De firma had immers onder de berijders van deze automobielen op aftersalesgebied (werkplaats/magazijn) een goede naam. Deze klanten zullen voor zover het bedrijf gesloten is/was, het pad gemakkelijk weer terug vinden naar de Soestdijkerstraatweg.

Clemens zei

Ik vind dat doorstartem wel iets hebben. Kroymans weg uit Hilversum dat kan toch niet. Ik vind trouwens dat Ron in mei 2009 een prima doorstart met ROWICOM heeft gemaakt. De appel valt niet ver van de boom.

Rik zei

Ron een doorstart gemaakt? Wat dan?

Clemens zei

Ron heeft in mei 2009 het hoogste aantal nieuwe berichtjes in z'n carriere opgemaakt. Rondom die 2 enorme grote hangoren (siliconen gevallen) leek Ron geheel stil gevallen te zijn.
Misschien had dit te maken met het feit dat hij samen met mij op de fiets voor een blaastest door een aantal politiestudenten is aangehouden. Ik heb met mijn telefoon een kort filmpje hiervan gemaakt. Ik wil jullie (LOL) deze opname niet onthouden.
Kijk zelf maar hoe Ron kan blazen ¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿
http://www.youtube.com/watch?v=7HoQJJPtmsg

Rik zei

Een gat in de markt. Dit wordt een verkooptopper. Een ademanalyse-apparaat als fles gevuld met helder schiedamsvocht. Ketel 1 grijp uw kans!

Maar welk promillage werd er uiteindelijk bij Ron gemeten? Hij was anders goed bezopen hoor! Mocht hij nog wel thuis komen?

Dominee Zuipnie zei

Ron,

Jij als geheelonthouder (drank, tabak en lekkere meiden) laat die blaastest toch niet over je kant gaan? Ik geef toe de gelijkenis is groot, maar dat Oeterwaals wat de beste man uitbraakt, lijkt in de verste verte niet op dat oud Blaricums van jou.
Dat die Clemens jou een vriend durft te noemen! Die pannenkoek moet trouwens niet uit de school klappen. Hoe staat het met de actuele bierprijzen supermarkt en cafe ivm 2 jaar geleden?

Cafe-slijterij D' Ouwe Tak Blaricum. zei

Mijne heren,

Er bestaat een heel oud gezegde dat wanneer de kastelein u bij de voornaam kent deze vele smeuïge euries aan gij verdiend. Natuurlijk is Ron een graag geziene gast in ons etablissement. Een heel gezellige slemper deze knakker hoor! Komt hier ook regelmatig hartstochtelijk knallen in het bijzaaltje met zijn proppenschieter. Het is gewoon een toffe gozer. Daarom onze slogan in het cafe: met Wieg op de kruk kan de avond niet meer stuk. Maar er zijn altijd van die vervelende figuren die commentaar hebben. Luister eens hier: vriend Edje, collega Clematis en neef Pik gun uw vent zijn gele rakker met witte kraag in flinke hoeveelheden. Wees welkom aan de Eemnesserweg en bestijg met z'n vieren de bar. Wij zijn als horecatijgers erg nieuwsgierig wie als eerste op de wenkbrauwen huiswaarts keert?

Proost.

De directie en medewerkers van D' Ouwe Tak te Blaricum

Rik zei

De storm is gaan liggen. Frits Kroymans en familie bevinden zich vast weer in rustiger vaarwater. Een groot gedeelte van het eens zo machtige imperium is failliet en komt niet meer terug. Gelukkig hebben een aantal (auto)-dealerbedrijven een doorstart mogen beleven. Met nieuwe frisse eigenaar aan het roer. In alle gevallen zijn dit bestaande firma’s die aan schaalvergroting doen. Een aantal fabrikanten die eerst hun voertuigen toevertrouwde aan de club van de grijze Ferrari-duif hebben nu eigen vestigingen geopend op Europees nivo. Ook de openbare verkoop van alle meestal de gebruikte automobielen schijnt voorspoedig te verlopen.

Toch zijn er altijd weer die lijkenprikkers die een poging doen om het vuurtje weer te laten oplaaien. Het automobielmanagement van voorgaande week kopte met grote letters, Heer Olivier: Kroymans leverde auto’s aan maffialeider Bruinsma. Dat is de Klaas die verkering had met onze pratende oranje Barbie: Mabel Wisse Smit. Dit veel gelezen vakblad noemt zich zelf objectief maar door lukraak een artikel over te nemen uit een pulpblad met de bovenstaande aanhef bedrijft men helaas riooljournalistiek.

Ook de verkoop van winstgevende delen van Kroymans Corporation vlak voor het faillissement aan Citadel Enterprises van meneer Frits privé wordt door de curator in twijfel getrokken. Het dagblad de Telegraaf heeft hier afgelopen zaterdag een hele blazijde over vol in de geschreven. Hoewel de afwikkeling naar wens verloopt, drijven er nog steeds donkere boven zijn landgoed in de Vechtstreek

Een reactie posten

Kies bij Identiteit de optie naam/URL.
Vul daar alleen je naam in, dat is genoeg.
Als dit je allemaal te ingewikkeld is,
kun je ook hier klikken voor een eenvoudige methode.