zaterdag 18 april 2009

Reactie op 'F.J. Kroymans BV'

Leuke reacties krijgen een prominente plaats op dit weblog. Was het de vorige keer collega Clemens, nu is de eer aan neef Rik ten beurt gevallen... Lees maar!

Leuk stukje Ron. De grote neef die actief was in het reconditioneren van waardevolle automobielen. Eigenlijk wist ik niet beter dan dat jouw eerste stappen in het arbeidsproces waren gezet bij de lokale Jan de Groenteman. Al eerder heb ik geschreven op deze weMorrisoxfordfullblog dat in de jaren 75-80 mijn zakcentje werd verdiend bij een makelaar in onroerend goed die handelde in antieke voertuigen te Laren(NH). Het kwam regelmatig voor dat een auto oorspronkelijk afkomstig uit de zuidelijke delen van de USA zijn nieuwe eigenaar vond in ons land. Iedere zaterdag en tevens bijna alle vakantiedagen bracht ik door bij deze meneer. Eerst voor FL. 2,50 en wat later voor FL. 3,-- netto per uur. Oh, oh wat deden de 2 kwartjes extra een pijn aan het eind van de week bij het uitbetalen aan dez e jongen. Mijn voornaamste taak bij deze handelaar bestond uit het toonbaar maken van ingekochte oldtimers. Vaak nog voorzien van de originele kleur.

Tegenwoordig bestaan er poetsmachines maar toen ging dat nog op pure spierkracht. Begonnen werd met het slijpen van lak Ronddraaiende bewegingen met Commandant cleaner. Na een paar uur buffelen kon er dan een laag vaste was worden aangebracht. Na het dik smeren met bandenzwart, het reinigen van de ramen en het uitzuigen van het interieur was de winst al bijna binnen. Het zelf besturen van een wagen was niet toegestaan. Pas nadat het rijbewijs was verkregen mocht het dan mits nodig. Duidelijk voor mijzelf was in ieder geval dat bij een eventuele transfusie een litertje benzine noodzakelijk zou zijn in plaats van een zak bloed. Nog voor het verlaten van de autoschool (IVA) in Driebergen was het al helder dat mijn kracht lag in het verkopen en niet aan het sleutelen van al dat moois. Bij verschillende dealers en een importeur ben ik werkzaam geweest. Hoofdzakelijk in de Citroen organisatie. Gestart in de tijd toen dit merk al roestte in de folder. Bij een aantal bazen werd het poetsen uitbesteed aan professionele bedrijven. Bij mijn vorige werkgever kwamen hier studenten voor, op vrijdag en in het weekend die een centje wilde bijverdienen. Allen in het bezit van een arbeidsovereenkomst. Als vestigingsmanger bij mijn huidige werkgever poesten wij alles intern door een vaste medewerker. Bij Kroymans Corporation ben ik nooit werkzaam geweest. Toch heb ik wel een herinnering aan deze firma. Mijn grootvader deed weleens een bouwkundige klus voor dit bedrijf. Daarom kocht opa daar zijn automobielen. Als eerste kwam de Morris Minor, later de grotere Austin Cambridge en Wolsley. Zijn laatste bij deze garage was een Morris Oxford VI. (zie foto boven - Ron) Een statige grijze met veel chroom en een chique rood lederen binnen-bekleding. Wat rook dat lekker van binnen. Zulke worden er vandaag niet echt meer gebouwd. Tenslotte nog Frits zelf. Recentelijk heeft een CNV bestuurder zich uitgelaten over onze hoofdpersoon. Deze vond hem een groot kind dat met autotjes speelt terwijl hij geen kaas heeft gegeten van de autobusiness. Hoge bomen vangen helaas veel wind maar het bovenstaande is naar mijn mening absoluut niet waar. De familie Kroymans zit al generaties lang in de autohandel. Frits zal in zijn kinderstoel gevoerd zijn met afgewerkte olie in plaats van pap. Al op jonge leetijd in het bezit van een aardig vermogen. In plaats van naar een onbewoond eiland te emigreren heeft hij getracht zijn geldzak verder te vullen. Echter de onderneming werd te groot waarop hij de controle zal zijn kwijt geraakt. Sorry personeel en schuldeisers de druiven worden in deze tijd door jullie zuur gegeten. Ondanks dat ik mij in een eerder stukje kritisch heb uitgelaten over de organisatie met haar flut directeuren wil wel nog iets kwijt. Frits chapeau, als je niks probeert, dan gebeurt er ook niets!

6 opmerkingen:

Eduardo zei

Dit weblog wordt met de dag leuker om te lezen met al die nostalgische bloemlezingen....:-)

Rik zei

Allereerst beste lezers schaam ik mij diep want in het bovenstaand verhaal is hier en daar wel een voorzetsel vergeten. Potverdorie nog aan toe! Eerst in het klad gezet (foutloos) en later over geschreven naar deze weblog. Ook zitten er wel wat taalfoutjes in. Te haastig gedaan dus. Ron geef mij eens een tip om dit voortaan te voorkomen? Ben nogal een nerd wat betreft de mogelijkheden met de computer, you know.

En dan nog even onze Frits. Zaterdag, 18 april 2009. Op de voorpagina van de Telegraaf kopt een vet gedrukte kleurenfoto van een Ferrari uit de (prive) collectie (?) die samen met een aantal andere exemplaren wordt opgeladen, in opdracht van de curatoren. Wat een vernedering. Natuurlijk ik hoor het u denken: hij heeft poen zat, wat een rijke stinkerd is die vent of dikke bult eigen schuld enz. enz. Degene die dat denken zullen best gelijk hebben echter de beste stuurlui staan aan wal. Maar dit fallissement zal nooit de bedoeling zijn geweest om zo in zijn zeventigste levensjaar de carriere te beeindigen. Daarom Kroymans, sterkte in deze nare zwarte dagen.

Rik zei

Oei, oei oei het wordt nog spannender. De belastingdienst verschijnt nu ook ten tonele. Als importeur van de merken: Saab, Kia, Ferrari, Jaguar, Hummer, Corvette, Cadillic en Alfa Romeo heeft men wel de BPM (belasting personenauto’s en motorrijwielen) geïncasseerd maar nooit afgedragen aan de fiscus. Nee, raai je de koekoek er waren genoeg andere gaten te dichten. Nu ook de overheid munten wil zien kan Frits het beste maar zijn zwembroekje aantrekken want hij zal met man en muis vergaan. Met andere woorden dit wordt de genadeklap voor Kroymans Corporation en waarschijnlijk de doodsteek voor zijn spaarcentjes. Wat gaat de toekomst brengen. Van het landgoed naar een flat met huursubsidie aan de Oosterengweg te Hilversum?

Clemens zei

De familie Wiegers Rik en Ron mogen beiden wel eens in het zonnetje gezet worden. Beiden veel talent met schrijven in dit weblog en leuk om te lezen wat er in de afgelopen 40 jaar bij Kroymans heeft gespeeld. Uit liefde voor het vak is Kroymans heel ver gegaan om een en ander uit te breiden. Bedrijfsmatig gezien heeft hij hier grote risico 's genomen. Je gunt het niemand om op deze manier ten onder te gaan. Ook hier zou het op zijn plaats zijn geweest dat toezichthouders invloed hadden kunnen uitoefenen de risico 's te beperken.

Overigens als Rik zich al jaren staande houdt met het verkopen van Citroëns dan moet het een echte liefhebber zijn.
Ik heb in het verleden 2 van deze auto's mogen bezitten en ik heb daar nog warme gevoelens bij. Inruiltechnisch heb ik met een van de Citroëns bijna 8 jaar lang moeten blijven rijden.
Deze BX zag er bij inruil (10 jaar oud inmiddels) als nieuw uit en reed nog als een zonnetje. De vervanging van het hydraulisch systeem en het olieverbruik gaven mij de push een onderhoudstechnisch minder kostbare auto te gaan besturen.
De opvolger van de BX werd me onderhoudstechnisch gezien door mijn Citroën dealer afgeraden. Hij adviseerde mij een niet hudraulisch geveerde Citroën aan te schaffen. Dat ging me te ver. Ik wilde niet naar minder.

Eduardo zei

Sinds een klein jaartje rij ik ook Citroën, een Xsara Picasso.
Vanwege chronische rugklachten kwam ik na een uurtje amper meer uit mijn Peus 407.
Een kennis van me heeft een Xsara Picasso en het viel mij op dat die een hele hoge zit heeft.
Alleen om die reden kocht ik zo'n Picasso en hij bevalt mij geweldig goed.
Normaal gesproken is de aankoop van een auto bij mij altijd een "emotie-aankoop", maar bij deze Picasso was dat geenszins het geval. Ondanks dat betrap ik me erop dat ik geweldig veel schik heb van die auto.
Hij zit geweldig (daar ging het mij alleen maar om), heeft geweldig veel ruimte en is met een gemiddeld verbruik van bijna 1:14 verrassend zuinig.
Dus wat mij betreft is die Citroën voorlopig een blijvertje...:-)

Attention patron Clemens, ici Andre Citroën. zei

Bonjour Monsieur Clemens,

Hier een berichtje aan u vanuit het hiernamaals.
U ziet ik ben de Nederlandse taal nog machtig, mijn vader was immers een geboren Amsterdammer op tijd gelukkig vertrokken naar de stad van de liefde en andere geneugten des levens, te weten: Parijs. Aan de Quai de Javel beleefde ik een succesvolle carrière als automobielfabrikant wat geëindigd is in een faillissement a’ la ami Frits.

Wat prijst u toch die neven? De ene is het nog nooit gelukt succesvol een automobile met de Double Chevron op de voorzijde te verkopen terwijl de andere een Ford bestuurt! R(ik) en R(on)? R(ommel) en R(otzooi) zult u bedoelen. Neen, namens alle lezers op dit weblog en mijzelf verheffen wij u hierbij tot onze champion. De enige die prachtig mooie volzinnen kan bedenken en produceren. Gaat u s’il vous plait zo door.

Tenslotte mijn kameraad nog een wijze uitspraak van deze oude industrieel.
Alleen een Citroën rijdt als een Citroën!

Au revoir.

Andre Citroën.

Een reactie posten

Kies bij Identiteit de optie naam/URL.
Vul daar alleen je naam in, dat is genoeg.
Als dit je allemaal te ingewikkeld is,
kun je ook hier klikken voor een eenvoudige methode.